Gå til innhold

Problem med surroundlyd på Onkyo TX-SR608

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en eldre surroundforsterkere, TX-SR608, fra Onkyo.  Det står som hjemmekinoforsterker og eneste port som benyttes i dag er lyd inn via ARC på HDMI-ut på Onkyo-en.  AppleTV er koblet rett til HDMI inngang på TV og sender DD-lyden ned til forsterkeren vi ARC-kanalen på HDMI til forsterker.

TV-en er konfigurert med passthru på lyden så det gjør ingen prosessering av lyden fra AppleTV til forsterker.  Dette har jeg også sjekket at fungerer korrekt siden TV-en kan prosessere/endre lydsignalet dersom jeg ønsker (endre til stereo, PCM multuchannel eller re-kode til DD+).

Nylig merket jeg at surroundlyden ikke var slik som før.  Jeg gjorde en test via en app på AppleTV og fant ut at all lyd som ble sendt til henholdsvis surround-L og surround-H også ble sendt til frontkanal-L og frontkanal-H.  Har testet med å bytte ut Onkyo-en med en annen surroundforsterkere fra Marantz og da kommer lyden der den skal.  Denne forsterkeren er i bruk en annen plass og kan ikke erstatte Onkyo-en.  Og jeg er 100% sikker på at dette har fungert korrekt på Onkyo-en tidligere fordi jeg gjorde tilsvarende tester når jeg satte opp anlegget for en 10+ år siden samt når jeg byttet fronthøyttalere for 5+ år siden.

Jeg har gått gjennom alle menyer og oppsett i Onkyo-en og alt er korrekt.  Kjører jeg test-lyd (via menyen i Onkyo) fra Onkyo-en ut til de respektive høyttalerne så kommer lyd på rett plass og da er det ingen lydsmitte mellom bak og foran.  Har også sjekket at høyttalerne er tilkoblet riktige plugger og at surround-back (høyttaler nummer 6 og 7 i et 7.1 oppsett) er deaktivert. Alle tilkoblinger og menyer er korrekt for et 5.1 oppsett. 

Er denne type feil vanlig på eldre Onkyo surround?  At den "lekker lyd" fra surround (bakhøyttalerne) til fronthøyttalere?  Er det noe jeg kan ha oversett, eller er den moden for utskifting?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...