Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan hoste eget domene på egen pc... (www.com)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt kommer an på om du har fast eller dynamisk IP. Har du fast så kan du bare registrere deg et domene og sørge for å få forandret DNS serveren slik at den peker til deg. Det ordner ev. den ISPen du registrerer hos. Hvis du har dynamisk IP så må du registrere deg på en en gratistjeneste som forwarder et domenenavn til deg. F.eks. http://www.dyndns.org er en slik tjeneste.

Lenke til kommentar

Dette kjem litt an på kva for internett tilknytning

du har.

 

Kjøpe eit domene navn. F.eks frå http://www.godaddy.com

 

Har du fast ip-addresse, så kan du legge inn denne

hjå dei slik at dei som prøver å nå www.?.com vert

kopla til din pc.

 

Får du ny ip-addresse kvar gong du koplar deg opp mot

internett, så bør du finne ein annan stad å kople

domene ditt opp mot ip-addressa. (nameserver)

F.eks. http://www.minidns.net, www.dns2go e.l

Då må du legge inn addressa til denne nameserveren

på godaddy, slik at den rette nameserveren vert kontakta for å finne ip-addressa di.

Skifte av nameserver kan ta eit par dagar før det fungerar.

 

Når dette funkar:

(ping www.<ditt domenet>.com gir di ip-addresse)

Då må du ha programvare på di maskin som kan ta i mot

forespørslar. For web: HTTP server. (httpd på linux)

 

Har du brannmur og router og slikt så må dette konfigurerast for å sleppe inn forespørslar på port 80 (www).

 

Dersom du vil at andre skal kunne finne ditt domene navn når dei veit ip-addressa di, då må du ta kontakt med din internett leverandør og høyre med dei om dei kan leggje inn ditt domene navn i deira system. (reverse dns)

 

mvh

 

Bent

Lenke til kommentar

Det er mogeleg det finnast enkelte firma som kan sponse deg og betale eit domene-namn til deg, men

då må du nok plassere heimesida di hjå dei, og godta reklame på sida.

 

Eg har registrert eit www.<mitt domene>.net på

http://www.godaddy.com og betalte ca. 150 kroner for 2 år.

 

Men pass deg for ekstra tilbod som det kan sjå ut som om du treng. Web plass, mail plass og diverse andre tjenester som kostar xx kroner pr. månad.

 

Det kan virke litt sjukt at nokon skal tjene pengar

på å registrer ditt eige domene namn, og at du må

betale for ei viss periode.

 

Men Godaddy må igjen betale ein del til ICANN.

ICANN er ein organisasjon som opererer rundt 13 ROOT serverar rundt om i verda som kvar skal ha oversikt over kvar informasjonen om samtlige domene namn finnast. Dette er nok ikkje heilt gratis.

 

Dersom det hadde vore gratis å registrere domene namn, så hadde nok antallet eksplodert.

 

 

Eg brukar dns2go.com som nameserver for di dei utfører denne tjeneseten gratis.

Det vil seie at ns1.dns2go.com er ein server som

veit at www.<mitt domene>.net har ei gitt ip-addresse.

Du treng ikkje ha eit http://www.argh.dns2go.com domene.

 

Når du skriv inn www.<mitt domene>.net i browseren din så kjem du enten til heimesida mi på min pc, eller dersom den ikkje er oppkopla så kjem du til ein kopi ein annan stad.

 

 

Registrant:

Bent Ose

Addresse

Stad

Norway

 

Registrar: Go Daddy Software (http://registrar.godaddy.com)

Domain Name: <mitt domene>.NET

Created on: 05-Nov-01

Expires on: 05-Nov-03

Last Updated on: 02-Dec-01

 

Administrative Contact:

Ose, Bent

Addresse

Stad

Norway

Tlf. nummer

 

Technical Contact:

Ose, Bent

Addresse

Stad

Norway

Tlf.nummer

 

Domain servers in listed order: NS1.DNS2GO.COM

NS2.DNS2GO.COM

Lenke til kommentar

I teorien er det jo fullt mulig! Det du må gjøre er:

 

1. Sette opp en dns server.

2. Få alle i hele verden til å bruke din dns til å gjøre oppslag mot :wink:

 

Poenget er jo det at alle dns'ere her i verden "samarbeider". Hvis du lager ditt lille private nett, så kan du ha de domene navna du vil, men for at andre skal få tak i deg må de bruke din dns. Kanksje litt upraktisk?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-12 15:23, Instigator skrev:

I teorien er det jo fullt mulig! Det du må gjøre er:


1. Sette opp en dns server.

2. Få alle i hele verden til å bruke din dns til å gjøre oppslag mot :wink:


Poenget er jo det at alle dns'ere her i verden "samarbeider". Hvis du lager ditt lille private nett, så kan du ha de domene navna du vil, men for at andre skal få tak i deg må de bruke din dns. Kanksje litt upraktisk?


 

Den her vart eg litt intressert i...kan du vise meg korleis? Eg har litt lyst å dette på lan...sette opp dhcp som gir ut DNS til min datamaskin eller ein server på eit lan! anyway, vill gjerne vete meir! =]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-13 21:31, GeeZuZz skrev:

går det ikke an å få IP adressen som domene?


 

Hva mener du med det?

 

Du kan godt surfe med IP-adresser, bare at de er så #%##("( vanskelige å huske på.

Ikke noe problem å surfe på VG.no med 195.139.5.245 og Hardware.no på 217.77.34.213. Men du går ikke rundt og husker IP-adressene vel?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-13 21:49, borre skrev:

Quote:


On 2002-03-13 21:31, GeeZuZz skrev:

går det ikke an å få IP adressen som domene?


 

Hva mener du med det?

 

Du kan godt surfe med IP-adresser, bare at de er så #%##("( vanskelige å huske på.

Ikke noe problem å surfe på VG.no med 195.139.5.245 og Hardware.no på 217.77.34.213. Men du går ikke rundt og husker IP-adressene vel?

 

 

selve pointet mitt var at ..viss jeg skriver http://maskinnamn(som funker).lannamn.com eller noe skal du komme inn på webserver viss han hoster.(viss du har eigen dns så jeg håpte jeg kunne få vete hvordan man kjører :smile:) Men...hovudmeininga med dette var i bruk til irc(irc server på lanet) der den lokale ipen blir resolvet til maskinamn eller noe...lurte litt på om du kanskje må ha DNS då eller? siden du må vete kor det namnet refererer ein til lokalt. F:eks: Rockj.lanname.org --> 192.168.0.43 ...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-13 15:18, Pion_ skrev:

Går det ikke an å "redirecte" trafikk til et bestemt domene til din egen ip?


Som Active ISP, dot.tk etc. gjør..


Webhosting lissom...



 

Gratis varianten til dot.tk kan du nok kun "redirecte" til ei anna internettaddresse / heimeside og ikkje til ei ip-addresse, men

denne addressa kan vere http://www.<argh>.dyndns.com

eller noko slikt. Og denne kan igjen vere redirecta

til di ip-addresse.

Kva som til slutt vil stå øverst på browseren til den

som ser på sida di er eg litt usikker på.

Du kan også risikere å få ei reklamestripe øverst

eller nederst på sida.

I betingelsane på dot.tk, så var det ikkje lov til å

forsøke å unngå at slik reklame og eller logging vart

gjort.

Det er også gjort klart at dei og ikkje du eig alle

rettigheiter til domenenamnet du velger, og at du sjølv må følge med på sidene deira om betingelsane

endrar seg.

 

Eller du kan betale USD 9.95 pr. år til dei, og ha

alle rettigheiter sjølv.

 

Bent

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-14 00:07, Rockj skrev:

Quote:


On 2002-03-13 21:49, borre skrev:

Quote:


On 2002-03-13 21:31, GeeZuZz skrev:

går det ikke an å få IP adressen som domene?


 

Hva mener du med det?

 

Du kan godt surfe med IP-adresser, bare at de er så #%##("( vanskelige å huske på.

Ikke noe problem å surfe på VG.no med 195.139.5.245 og Hardware.no på 217.77.34.213. Men du går ikke rundt og husker IP-adressene vel?

 

 

selve pointet mitt var at ..viss jeg skriver
funker).lannamn.com eller noe skal du komme inn på webserver viss han hoster.(viss du har eigen dns så jeg håpte jeg kunne få vete hvordan man kjører :smile:) Men...hovudmeininga med dette var i bruk til irc(irc server på lanet) der den lokale ipen blir resolvet til maskinamn eller noe...lurte litt på om du kanskje må ha DNS då eller? siden du må vete kor det namnet refererer ein til lokalt. F:eks: Rockj.lanname.org --> 192.168.0.43 ...

 

 

Jepp. Setter du opp en dns, lokalt på lan'et, som du registrerer ditt eget domene på, (kan være f.eks. microsoft.com) så får alle som bruker dns'en din opp din side nå¨r de skriver microsoft.com. Men alle de andre vanlige sidene får de opp som vanlig...

 

Så setter du opp en dhcp som gir ut ip-adresser til alle på lan'et, så er det du som betsemmer!

 

Man kan si det sånn at de domenene du setter opp i din dns, blir redirecta dit du vil, mens de andre f.eks. vg.no (hvis du ikke setter det opp og da) blir som vanlig... Husk at du må ha en ruter i enden da, som får dere ut på nettet.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-18 11:22, Pion_ skrev:

Går det ikke an å få pc'en til å "lytte" på en url?


Slik at den kan legge merke til om noen prøver å accessere den og så sende dem evt. en side... ?



 

Det er jo på en måte det dns gjør... Maskinen kan nok ikke lytte nei (kan ikke tenke meg det i alle fall). Tingen er jo at f.eks. en i australia vil ha tak i sia di. Da slår han først opp domene navnet i dns'en han bruker, f.eks. til en isp i australia. Dns'en der nede gir da tilbake ipadressen som hører til domene navnet. Hvis den ikke vet det, så spør den oppover i dns systemet. Hvis du installerer en dns server, så vet den faktisk på hvilken maskin her i verden hvor dns'en som ligger over den i systemet er. Det er da en dns på toppen av hvert .xxx. F.eks. finnes det en dns som vet alt under seg ang. .no domener. Eneste muligheten du kan ha til å styre oppslag er at du får andre til å bruke din dns. F.eks. på et lan eller noe, hadde jo ikke det vært helt utenkelig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...