Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Refluks problemer, når ber man om mer "utredning"?

Gjest 0f6bc...30f

Anbefalte innlegg

Gjest 0f6bc...30f
Skrevet

Har allerede vært i kontakt med lege og fikk utskrevet Somac som jeg skal ta hver morgen + før hvert måltid. Veldig upraktisk da jeg ikke alltid har mulighet til å planlegge måltider, jeg er heller ikke sulten til samme tid hver dag, og er ikke så lett å huske på å ta en Somac før en skal spise når en er skrubbsulten. Problemet er at jeg syns ikke det hjelper noe særlig. Jeg får voldsomme hostekuler hvor jeg hoster opp hvitt slim og om jeg ikke "holder tilbake" så kaster jeg opp maten. Noen ganger virker det som om Somac fungerer bra, og jeg hoster bare litt, men det kjennes fortsatt ut som maten sitter i brystet og ikke magen. Noe av det beste jeg vet å starte dagen med, er havregrøt, men det er så ubehagelig i flere timer etterpå at jeg orker ikke spise det så mye lenger. Det kjennes ut som en stor klump i brystet. 

Nå står jeg også i en krevende livssituasjon og har noen psykiske plager og legen stilte meg en del spørsmål om det. Så jeg er litt redd for at problemet skyldes på en krise jeg står i og at det reelle problemet ikke blir tatt tak i. Han sa selv at å prøve med tabletter først er det viktigste da han skjønner at fullt omlegg av livsstil og å slutte med nikotin nå blir tilnærmet umulig, men på sikt vil jeg naturligvis det. Men jeg er litt småbekymret for underliggende sykdom og da spesielt kreft, da vi har mye kreft i familien (nesten alle over 40 har hatt kreft et eller annet sted, og flere har også dødd av det). Jeg er et stykke unna 40-årene enda. Jeg har dessverre ikke det beste kostholdet og jeg er også overvektig. 

Noen som har erfaring med dette? Har bare brukt Somac i en ukes tid. Prøver å bli flinkere til å ta det før måltid. Ang hva som trigger refluksen så er der virkelig ingen sammenheng. Noe mat gjør voldsomt utslag annen mat ikke. Jeg kan småspise sjokolade uten problemer. Men spiser jeg en yoghurt så hoster jeg ikke, men det blir en klump i brystet igjen. Nå snakker jeg ikke om klump som i angst men som om maten stopper opp og ikke vil gå dit den skal. 

Jeg er i blant bekymret for å bli kvelt. Det kjennes ut som jeg har forferdelig mye slim i halsen som jeg ikke får opp eller ned. Jeg svelger hele tiden. Når jeg hoster kommer det opp litt, og så svelger jeg det automatisk igjen.. Veldig irriterende. Jeg har laget tråd om dette her inne før men jeg finner den ikke igjen så oppretter en ny. 

Anonymous poster hash: 0f6bc...30f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har problemer med refluks, men høres litt annerledes ut for deg enn for meg.

Kjenner dog igjen klumpen i brystet, og jeg hadde en periode mye tørrhoste pga. Ferske syreskader ned i systemet. 

Føler det startet som klassisk halsbrann, for så å utvikle seg til den følelsen.

(Jeg tok gastroskopi først, så fikk jeg resept. Da sjekker de evt skader og tar biopsi fra innsiden av magesekken)

Største problemet for meg var når jeg skulle legge meg, for da presset magesyren mere oppover. Såpass at når jeg først sovnet så kunne jeg våkne av å bli kvelt av magesyren som kom opp.

Jeg tok derfor Somac (Panoprazol) før jeg skulle legge meg. Og supplerte heller ved behov i løpet av dagen.

Så fra min opplevelse så var det best å bare finne ut når det passet best å ta det selv.

Nå har jeg bare pantoprazol med meg i tilfelle, men tar de ikke lenger.

Løsningen ble å unngå de verste triggerene, samt å gå ned noen kilo i vekt. Jeg var ikke spesielt overvektig, men det var nok ekstra kg og ekstra usunn mat til å bikke lasset for en slarkete lukkemuskel.

I dag spiser jeg stortsett det jeg vil, men har nok en mye bedre balanse enn på det verste. Samt jeg er førevar med å ta en piller om jeg vet det blir alkohol og fet mat etc.

Utover det har jeg ikke så mye å bidra med, annet enn at du kommer til å få kontroll viss du bare legger inn litt arbeid. Det å skylde på at det ikke alltid er like lett å huske å ta pillen hørest veldig lite ansvarsfullt ut. Da har du det kanskje ikke vondt nok enda.

Endret av mandodiao

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...