clarke133 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Hei! Det har seg slik at jeg er i en svært heldig posisjon hvor jeg i en alder av 28 år har en jobb hvor jeg tjener mellom 2.5 og 3.5 millioner kroner i året (alt ettersom hvor mye ekstrajobb jeg påtar meg). Det er en jobb hvor jeg er selvstendig næringsdrivende med eget aksjeselskap. Jeg har ingen utgifter bortsett fra mobil, pc etc. Investeringene mine blir på en måte min pensjon. Jeg eier allerede en leilighet som jeg bor i med under 50% belåning på. Videre har jeg en god del allerede i aksjer og fond. Jeg står nå i en posisjon med omtrent 3 millioner kroner til overs etter de to siste årene med jobbing. Jeg bor i en by hvor det er en relativ lang sesong med mye airbnb. Her kan jeg nok forvente å tjene omtrent 650-900k brutto på airbnb i året på en leilighet på omtrent 5-6 millioner kroner. Det er selvsagt litt jobbing med airbnb med å svare på meldinger, koordinere kalendere etc, men etter hvert vil det meste være ganske godt automatisert. Som sekundærbolig vil jeg også kunne skrive at utgifter på skattemeldingen. Samtidig vil jo renters rente effekten være veldig gunstig om jeg fortsetter å fylle nordnetkontoen med s&p500 eller QQQ. Boligmarkedet i Norge og boligpolitikken gjør det jo dog veldig gunstig å investere i bolig, slik jeg forstår det blir jo fordelene: 1) Skrive av renter 2) Kun 22% skatt på utleie på airbnb 3) Giring av "investeringen/egenkapitalen/ROI" med tanke på boligprisvekst 4) Boligprisveksten vil nok fortsette opp mtp boligpolitikken her til lands Slik jeg forstår det så er jo egentlig regnestykket veldig i favør av å kjøpe sekundærbolig. Før jeg gjør det så vil jeg gjerne høre fra likesinnede her på forumet. Er det noe jeg overser? Evt ulemper ved sekundærbolig? Ulemper ved å ikke bygge en stor aksje/fondportefølje i 20 årene? Videre siden jeg har aksjeselskap og ikke ENK så vil jeg kunne holde på overskuddet i selskapet og kjøpe aksjer/fond innenfor EØS og dermed kun skatte 22% (selskapsskatt) så lenge investeringen skjer innad i selskapet. Dette er jo også noe som må tas med i beregningen for eventuell framtidige investeringer av overskuddet mitt etter å ha betalt meg lønn. På sikt vil jeg med en sekundærbolig på airbnb kunne nesten leve utelukkende på airbnb inntekten som da vil være på 650-900k. Da trenger jeg ikke ta ut hverken lønn eller utbytte og dermed vil jeg kun skatte 22% selskapsskatt og vil kunne bygge formue innad i selskapet mye fortere. Setter pris på alt av kommentarer og hjelp! Endret 1 time siden av clarke133
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå