Gå til innhold

Hvordan jeg tapte en ukes inntekt: Jobbet tilkalling og ble syk. Ikke satt opp på vakter, visste ikke at sykemelding var relevant

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

TL;DR : Jeg visste ikke at jeg burde kontakte legen for å få vurdert om sykemelding var relevant den uken jeg ikke var satt opp på noen vakter- men ble syk.
(Ingen kolleger av meg, eller mine ledere hadde opplyst meg om denne rettigheten. De hadde jo ikke kjennskap til rettigheten de heller. Jeg har jobbet i bransjen i 15 år, først som assistent, og senere helsefagarbeider. )

Hvordan jeg tapte en ukes inntekt (jobbet 30% stilling + tilkalling utover det)
Jeg har postet om dette i diverse anledninger før. Jeg har det som fast ting å dele denne kunnskapen med jevne mellomrom. Det for at så mange som mulig bør ha denne kunnskapen.

Her er historien: 

Jeg ble helsefagarbeider for fire år siden.

Inntil 2023 så jobbet jeg i 30% fast helgestilling i et botiltak. I tillegg så tok jeg det kunne få av vakter på to dagtilbud. Det ga meg i snitt 4 til 4,5 vakter per uke og ting gikk jo rundt. Oftest så var det slik at på fredag.... så ble jeg tildelt minst tre vakter for den uka som kom deretter. Slik jobbet jeg faktisk jevnt i et par år.

Så kom en fredag der jeg ikke var tildelt noen vakter for påfølgende uke. Og når mandag morgen kom så slo en kraftig influensa til. Jeg måtte derfor legge meg som "Ikke tilgjengelig" i vaktsystemet vårt slik at jeg ikke ble tildelt vakter. Mitt fokus var å bli fortest mulig frisk og på lørdag så var jeg heldigvis blitt helt frisk igjen.

Jeg ante ikke at :
- hvis jeg hadde bekreftelse på sykemelding for den uken så hadde jeg  ganske sannsynlig fått gjennomsnittsberegnet en sykelønn ut ifra hvor mye jeg hadde jobbet i snitt før det. Dermed så tapte jeg inntekt for cirka 4 vakter.

Jeg hadde jo ingen vakter å ta egenmelding fra, siden jeg ikke var satt opp på noen.

Jeg ønsker med denne tråden å gi tipset til de andre som ikke er klar over rettigheten.

Hvis det er 90 av 100 tilkallingsvikarer som kjenner rettigheten?- Fint.
Hvis det er 98 av 100 tilkallingsvikarer som kjenner den. Enda bedre.
Jeg ønsker å nå de 10 av 100  eller 2 av 100 tilkallingsvikarer som ikke kjenner til rettigheten.

Ingen kolleger av meg, eller mine ledere hadde opplyst meg om denne rettigheten. Jeg har jobbet i bransjen i 15 år, først som assistent, og senere helsefagarbeider. De hadde jo ikke hørt om den de heller.

Jeg tipset Fagbladet om dette etter min opplevelse, og de skrev heldigvis om dette i januar 2024.

For å ha rett på en slik gjennomsnittsberegning så er det noen vilkår, man må ha jobbet i 3 måneder, uten avbrudd på mer enn 14 dager blant annet.

Mitt tips er,  sjekk denne artikkelen :
https://www.fagbladet.no/nyheter/er-du-tilkallingsvikar-og-har-blitt-syk-du-kan-ha-rett-pa-mer-penger-enn-du-tror/128983

Endret av hoodoo
  • hoodoo endret tittelen til Hvordan jeg tapte en ukes inntekt: Jobbet tilkalling og ble syk. Ikke satt opp på vakter, visste ikke at sykemelding var relevant

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...