Gjest b34ea...7a6 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jeg har en stor tomt hvor nedre del av tomten egner seg til utskillelse av ny tomt. Tok kontakt med byggefirma for å høre om de var interesert i å inngå ett samarbeid/ byggeklausuls avtale. Det var de. Årsaken til at jeg gjorde det på denne måten i stedet for selv å søke om fradeling var at jeg ønsket hjelp til papirarbeidet. Dette angrer jeg dypt på nå.. Noen år før dette bygget jeg selv hus. Det var firmaet som bygget huset mitt som gjorde meg oppmerksom på at min eiendom hadde potensiale for fradeling av ny tomt. De ga meg et forslag til byggeklausul. Ansvarsfordelingen i denne avtalen var fordelt slik: byggefirma skulle stå for søknad og markedsføring av prosjekt. Jeg som tomteeier skulle betale søknadsgebyrene til kommunen samt tinglyse byggeklausul på min eiendom. «Livet» kom i veien, så dette ble da ikke realisert. Ett par år senere tok jeg kontakt med selgeren jeg tidligere hadde vært i kontakt med i det firmaet som bygget huset mitt og som jeg var i kontakt med vedrørende byggeklausul. Han jobbet nå i ett annet byggefirma. Jeg spurte ham om han kunne tenke seg et samarbeid om salg av hus og tomt. Det kunne han. Han snakket varmt om en måte vi kunne gjøre dette på, jeg forsto ikke så mye av dette men stolte på ham.. Jeg ble bedt om å kontakte meglere for å finne ut hva prosjektet kunne selges for på det åpne markedet. En megler oppga en sum under forutsetning av at huset hadde kvaliteter utover standard. kontrakten ble printet ut og lagt fremfor meg imens jeg var på kontoret. Det ble fremholdt at dette var en standard kontrakt . Jeg sa at dette ikke var mitt område og at jeg måtte kunne stole på ham. Jeg spurte ham om jeg ved å signere denne kontrakten tok annen økonomisk risiko enn å betale søknadsgebyrene til kommunen. Til det svarte han nei og dette oppdaget jeg i etterkant at var feil og en regelrett løgn. Lang historie kort; det jeg signerte var en ns 3425 kontrakt- altså forpliktet jeg meg til å kjøpe hus av dem- noe som absolutt ikke var min intensjon. Videre var det ikke bare søknadsgebyr til kommunen jeg risikerte ved å signere kontrakten: dersom kommunen ikke ga rammetillatelse var jeg også forpliktet til å betale 2 prosent av kontraktsum. Noe som utgjorde nærmere 90000. ( nittitusenkroner) Naboer klagde på søknaden, byggefirmaet lente seg godt tilbake i stolen og sa at dette måtte jeg håndtere. Dette førte til at jeg måtte hyre advokat for å hjelpe meg. Etter en ensom kamp ble det gitt rammetillatelse til huset. Det var videre min oppgave å selge prosjektet. Etter at kontrakten ble signert ble det dårlige tider i byggebransjen, renten økte , strøm, drivstoff og matvareprisene økte. Boligmarkedet var vanskelig. Jeg betalte megler ,fotograf ,annonsering ,3D bilder av prosjektet. Prosjektet ble ikke solgt og rammetillatelsen går straks ut. Det som skulle være en lettvint løsning hvor jeg skulle få hjelp til å få solgt tomten igjennom å stille den disponibel for ett byggefirma endte opp med en enorm mengde arbeid hvor jeg har hatt hovedsakelig alt arbeid,alle utgifter og all risiko. Nå som rammetillatelsen er i ferd med å gå ut har de også i henhold til kontrakt krav til å kreve meg for 2 prosent av indeksregulert kontraktssum. Er helt utslitt av dette- det har vært et mareritt. En kunne prøvd å redde rammetillatelsen og tilføyd 2 nye år ved å søke ig og gjøre noen mindre gravearbeider. I forbindelse med dette fremla de kontrakten og sa at de da kunne sende meg første faktura som utgjør 10 prosent av kontraktssum ( ca 550000 kr) opplever dette som at de motarbeider det som var den egentlige intensjonen. Jeg har rådført meg med advokat. Denne mener at kontrakten er prinsipielt feil. Og kan kjennes ugyldig i henhold til avtalelovens paragraf 36. Kontrakten er urimelig , det er ingen balanse i partenes ytelser. Den profesjonelle part har ved bruk av denne standard kontrakten sikret seg selv på alle måter og overlatt all risiko til meg. En avtale skal sette rammene for partenes forventninger til hverandre. Intensjonen var heletiden å selge tomt og hus til 3 part. Byggefirma har heletiden visst at salg av hus for dem var avhengi av at noen kjøpte prosjektet. Bruk av den avtalen de valgte å bruke setter rammer av forventninger om at jeg skulle kjøpe hus av dem, disse forventningene har de aldri hatt grunn til å ha. Ønsker ikke at saken skal havne i tingretten. Da dette fort kan bli for kostbart. MEN det byr meg imot å skulle betale dette firmaet så mye som en krone. Tenker at forliksrådet kan være ett sted å få løst saken. Tenker da at jeg må bestride pengekrav fra dem for at saken skal bli behandlet der. Noen som har innspill, tips tanker om hvordan jeg kan håndtere denne situasjonen videre? Anonymous poster hash: b34ea...7a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå