Gå til innhold

EU truer Norge med toll på ferrolegeringer

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 hours ago, leticia said:

Jeg er enig i din første setning. 

Utover det, så mener jeg at vi ikke har juridisk grunnlag for å påberope oss artikkel 112 i strømspørsmålet. Og angående gass har vi iallefall ikke noe grunnlag, da vi nesten ikke trenger noe av gassen vår selv. Norge er også avhengig av strøm fra andre land i perioder, selv om vi eksporterer mer enn vi importerer. 

Vi har minst like god grunn til å fatte slike tiltak som EU har for å ilegge oss toll. Det er ikke vår skyld at USA innførte toll, men når EU gjør det så betyr det at energieksport til EU skader vår industri og hjelper EUs. At vi importerer strøm i perioder betyr ikke nødvendigvis at vi er avhengige av det, bare at de av og til er konkurransedyktige med norske priser. Vannkraft kan spares og brukes ved behov i mye større grad enn EUs vind og solkraft, så vi har større mulighet til å tilpasse oss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 hours ago, halnes1 said:

Norge har jo allerede beskyttelses toll mot EU på mange landbruks produkter.
Hvis vi har mangel på f.eks. egg så senker staten tollen på egg, men med en gang vi har nok egg så økes tollen igjen.

Landbruket er spesifikt unntatt EØS-avtalen, så det er ikke relevant.

Skrevet
Ankor skrev (9 minutter siden):

Landbruket er spesifikt unntatt EØS-avtalen, så det er ikke relevant.

Og EU tollunion er også ikke i EØS avtalen.

Skrevet (endret)
3 minutes ago, halnes1 said:

Og EU tollunion er også ikke i EØS avtalen.

Jeg er ikke noen jusekspert, men når de må bruke en unntaksregel for å innføre det så er det åpenbart at intensjonen er å ikke ha toll.

Endret av Ankor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...