Spillredaksjonen Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai Kommentar: Bransjens rockestjerner I dag er det ett år til <em>Grand Theft Auto VI</em> slippes løs på verden, og Rockstar Games viser at de fremdeles er spillbransjens rockestjerner. Men er jakten på perfeksjon verdt mer enn utviklernes helse? Les hele saken på Gamer.no» 1
Roger B84 Skrevet 26. mai Skrevet 26. mai De gjenspeiler hvordan verden er, spesielt USA, penga rår. 1
Crazning Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Nå har jeg ikke gjort noe research av hvordan utviklere lønnes, men vil ikke et suksessfult spill gi bonuser eller lønn basert på hvor godt det selger? Jeg vil anta at alle de som utvikler GTA6 vet hvor stor suksess det kommer til å bli og de vet at i andre enden av tunellen så er det lys uansett. Vi har jo sett eksempler fra asia hvor noen spill selskaper betaler gode bonuser og gir gaver etter veldig gode salg av spill. Og for mange så tror jeg at de er villige til å jobbe ekstra hvis de får noe igjen for det i ettertid.
JornHansen Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Rockstar er konge, men de er ikke kongen av gameplay. Der er det mange andre som troner høyere. All ære til Rockstar for spillene de lager, jeg elsker dem. Når det er sagt så er jeg totalt uenig i premisset at AAA studioer ikke leverer. Sist var det Doom The Dark Ages som viste hvor skapet skal stå; en maktdemonstrasjon i både teknisk utførelse og stil. Det var heller ingen tvil om at Indiana Jones var bunnsolid fra et AAA studio og bare fordi gamingjournalister har en lei tendes til å overse CoD, så var Black Ops 6 en ekstremt imponerende opplevelse. Det har blitt moteriktig å si at trippel AAA studioer ikke leverer, men det er ikke i overenstemmelse med virkeligheten. Så har vi dette med "crunch". Jeg tenker man må se det på to måter. "Crunch" har tidligere gitt oss spillopplevelser som GTA 5 på 360 og PS3, en helt utrolig prestasjon. "Crunch" har også ødelagt familier og gjort utviklere utbrent. Mangelen på denne intense arbeidsperioden før lansering har gitt oss lanseringer med små skjønnhetsfeil og tekniske skavanker. Det er helt greit for meg men mange ser dette som et bevis på at spillbransjens beste år er over. Jeg bare flirer av premisset; det har ALDRI vært bedre å være gamer enn nå. 1
Jubutak Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai JornHansen skrev: Rockstar er konge, men de er ikke kongen av gameplay. Der er det mange andre som troner høyere. All ære til Rockstar for spillene de lager, jeg elsker dem. Når det er sagt så er jeg totalt uenig i premisset at AAA studioer ikke leverer. Sist var det Doom The Dark Ages som viste hvor skapet skal stå; en maktdemonstrasjon i både teknisk utførelse og stil. Det var heller ingen tvil om at Indiana Jones var bunnsolid fra et AAA studio og bare fordi gamingjournalister har en lei tendes til å overse CoD, så var Black Ops 6 en ekstremt imponerende opplevelse. Det har blitt moteriktig å si at trippel AAA studioer ikke leverer, men det er ikke i overenstemmelse med virkeligheten. Så har vi dette med "crunch". Jeg tenker man må se det på to måter. "Crunch" har tidligere gitt oss spillopplevelser som GTA 5 på 360 og PS3, en helt utrolig prestasjon. "Crunch" har også ødelagt familier og gjort utviklere utbrent. Mangelen på denne intense arbeidsperioden før lansering har gitt oss lanseringer med små skjønnhetsfeil og tekniske skavanker. Det er helt greit for meg men mange ser dette som et bevis på at spillbransjens beste år er over. Jeg bare flirer av premisset; det har ALDRI vært bedre å være gamer enn nå. Det har aldri vært bedre å være gamer enn nå, men det har aldri vært mer vanskelig og usikkert å jobbe i bransjen. De ansatte sitter i usikre stillinger med press fra oven for at du og jeg skal kunne slakte demoner med death metal i bakgrunnen, eller drepe clickers i Seattle. Jeg er forøvrig enig i at det FINNES gode AAA-spill, men disse er unntak, og jeg står for at de ikke gjenspeiler budsjettenes kvalitet kontra Rockstar. 1
JornHansen Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Jubutak skrev (2 timer siden): JornHansen skrev (4 timer siden): Rockstar er konge, men de er ikke kongen av gameplay. Der er det mange andre som troner høyere. All ære til Rockstar for spillene de lager, jeg elsker dem. Når det er sagt så er jeg totalt uenig i premisset at AAA studioer ikke leverer. Sist var det Doom The Dark Ages som viste hvor skapet skal stå; en maktdemonstrasjon i både teknisk utførelse og stil. Det var heller ingen tvil om at Indiana Jones var bunnsolid fra et AAA studio og bare fordi gamingjournalister har en lei tendes til å overse CoD, så var Black Ops 6 en ekstremt imponerende opplevelse. Det har blitt moteriktig å si at trippel AAA studioer ikke leverer, men det er ikke i overenstemmelse med virkeligheten. Så har vi dette med "crunch". Jeg tenker man må se det på to måter. "Crunch" har tidligere gitt oss spillopplevelser som GTA 5 på 360 og PS3, en helt utrolig prestasjon. "Crunch" har også ødelagt familier og gjort utviklere utbrent. Mangelen på denne intense arbeidsperioden før lansering har gitt oss lanseringer med små skjønnhetsfeil og tekniske skavanker. Det er helt greit for meg men mange ser dette som et bevis på at spillbransjens beste år er over. Jeg bare flirer av premisset; det har ALDRI vært bedre å være gamer enn nå. Ekspander Det har aldri vært bedre å være gamer enn nå, men det har aldri vært mer vanskelig og usikkert å jobbe i bransjen. De ansatte sitter i usikre stillinger med press fra oven for at du og jeg skal kunne slakte demoner med death metal i bakgrunnen, eller drepe clickers i Seattle. Jeg er forøvrig enig i at det FINNES gode AAA-spill, men disse er unntak, og jeg står for at de ikke gjenspeiler budsjettenes kvalitet kontra Rockstar. Nå er vel musikken i Doom vanlig metal og dessuten føltes det ikke et sekund som om det var et press fra aksjeholdere som hadde styrt utviklingen av dette spillet. I The Last Of Us 2 ble det også tatt store sjanser i historien, noe som det ser ut som de fleste likte ifølge salgstallene. Når det gjelder de ansattes usikre fremtid; velkommen til 2025 alle sammen! Vi lever i en tid der de som har mest skal ta alt fra oss, med mindre vi klarer å skape en global bevegelse som ivaretar vanlige og dødelige middelklassemennesker. Det at det skulle være vanskeligere å være spillutvikler nå enn f.eks på 90 tallet er jeg også usikker på om er virkeligheten. Det er klart at bransen går igjennom en justering etter å ha blitt veldig oppblåst under pandemien. Poenget mitt er at spilljournalister må få hodet opp fra skjermen og ta en titt på hva som skjer i absolutt alle bransjer. Når alt dette er sagt så stemmer det at indieutviklere kan ta større sjanser, men det betyr på ingen måte at ikke AAA spill stort sett leverer varene. 1
Jubutak Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai JornHansen skrev: Jubutak skrev (2 timer siden): JornHansen skrev (4 timer siden): Rockstar er konge, men de er ikke kongen av gameplay. Der er det mange andre som troner høyere. All ære til Rockstar for spillene de lager, jeg elsker dem. Når det er sagt så er jeg totalt uenig i premisset at AAA studioer ikke leverer. Sist var det Doom The Dark Ages som viste hvor skapet skal stå; en maktdemonstrasjon i både teknisk utførelse og stil. Det var heller ingen tvil om at Indiana Jones var bunnsolid fra et AAA studio og bare fordi gamingjournalister har en lei tendes til å overse CoD, så var Black Ops 6 en ekstremt imponerende opplevelse. Det har blitt moteriktig å si at trippel AAA studioer ikke leverer, men det er ikke i overenstemmelse med virkeligheten. Så har vi dette med "crunch". Jeg tenker man må se det på to måter. "Crunch" har tidligere gitt oss spillopplevelser som GTA 5 på 360 og PS3, en helt utrolig prestasjon. "Crunch" har også ødelagt familier og gjort utviklere utbrent. Mangelen på denne intense arbeidsperioden før lansering har gitt oss lanseringer med små skjønnhetsfeil og tekniske skavanker. Det er helt greit for meg men mange ser dette som et bevis på at spillbransjens beste år er over. Jeg bare flirer av premisset; det har ALDRI vært bedre å være gamer enn nå. Ekspander Det har aldri vært bedre å være gamer enn nå, men det har aldri vært mer vanskelig og usikkert å jobbe i bransjen. De ansatte sitter i usikre stillinger med press fra oven for at du og jeg skal kunne slakte demoner med death metal i bakgrunnen, eller drepe clickers i Seattle. Jeg er forøvrig enig i at det FINNES gode AAA-spill, men disse er unntak, og jeg står for at de ikke gjenspeiler budsjettenes kvalitet kontra Rockstar. Nå er vel musikken i Doom vanlig metal og dessuten føltes det ikke et sekund som om det var et press fra aksjeholdere som hadde styrt utviklingen av dette spillet. I The Last Of Us 2 ble det også tatt store sjanser i historien, noe som det ser ut som de fleste likte ifølge salgstallene. Når det gjelder de ansattes usikre fremtid; velkommen til 2025 alle sammen! Vi lever i en tid der de som har mest skal ta alt fra oss, med mindre vi klarer å skape en global bevegelse som ivaretar vanlige og dødelige middelklassemennesker. Det at det skulle være vanskeligere å være spillutvikler nå enn f.eks på 90 tallet er jeg også usikker på om er virkeligheten. Det er klart at bransen går igjennom en justering etter å ha blitt veldig oppblåst under pandemien. Poenget mitt er at spilljournalister må få hodet opp fra skjermen og ta en titt på hva som skjer i absolutt alle bransjer. Når alt dette er sagt så stemmer det at indieutviklere kan ta større sjanser, men det betyr på ingen måte at ikke AAA spill stort sett leverer varene. Hva som er å "levere varer" ville nok vært subjektivt, men salgsnummer er mer objektivt, og de fleste AAA-selskaper sliter med å nå tallene de hadde sett for seg ut fra budsjett, som igjen fører til nedbemanning. Dette er ikke bærekraftig i det heletatt. Å være spillutvikler i dag er nok lettere på enkelte måter, og vanskelig på andre måter. Slik jeg ser det er en av de største problemene i bransjen per nå som du sier at "de på toppen" ønsker å kontrollere det meste. Heldigvis ser vi ildsjeler som Marijam Didžgalvytė med Game Workers Unite, og engasjerte aktører innad i SAG-AFTRA ta til ordet for å skape en bedre bransje for alle. Ja, vi kan løfte blikket vårt å se på hva som skjer i "absolutt alle bransjer", men det hjelper lite når spillbransjen henger etter på flere av det jeg ser på som fundamentale rettigheter for arbeidere. Vi kan ikke sitte på benken å se på at ansatte blir overarbeidet og si at "det er 2025, sånn er det". Spillbransjen er fremdeles ung, og har en lang vei å gå, så vi må begynne i det små om vi en dag ønsker å endre bransjen til en mer forutsigbar, rettferdig og humanitær bransje. - Julian 1
JornHansen Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai Jubutak skrev (14 timer siden): Hva som er å "levere varer" ville nok vært subjektivt, men salgsnummer er mer objektivt, og de fleste AAA-selskaper sliter med å nå tallene de hadde sett for seg ut fra budsjett, som igjen fører til nedbemanning. Dette er ikke bærekraftig i det heletatt. Å være spillutvikler i dag er nok lettere på enkelte måter, og vanskelig på andre måter. Slik jeg ser det er en av de største problemene i bransjen per nå som du sier at "de på toppen" ønsker å kontrollere det meste. Heldigvis ser vi ildsjeler som Marijam Didžgalvytė med Game Workers Unite, og engasjerte aktører innad i SAG-AFTRA ta til ordet for å skape en bedre bransje for alle. Ja, vi kan løfte blikket vårt å se på hva som skjer i "absolutt alle bransjer", men det hjelper lite når spillbransjen henger etter på flere av det jeg ser på som fundamentale rettigheter for arbeidere. Vi kan ikke sitte på benken å se på at ansatte blir overarbeidet og si at "det er 2025, sånn er det". Spillbransjen er fremdeles ung, og har en lang vei å gå, så vi må begynne i det små om vi en dag ønsker å endre bransjen til en mer forutsigbar, rettferdig og humanitær bransje. - Julian Igjen; den solidaritetskampen jeg ser spillinteresserte snakke om når det gjelder spillstudioet må gjelde for alle bransjer. Det er faktisk kun i en kommunal stilling i Norge man har den beskyttelsen du ser for deg. Jeg er enig i at kampen må tas, men det er veldig rart å se hvor mye dette engasjerer samtidig som at «alle» fortsetter å bruke Spotify selv om det finnes langt mer rettferdige alternativer for musikk konsum. 1
Jubutak Skrevet 28. mai Skrevet 28. mai JornHansen skrev: Jubutak skrev (14 timer siden): Hva som er å "levere varer" ville nok vært subjektivt, men salgsnummer er mer objektivt, og de fleste AAA-selskaper sliter med å nå tallene de hadde sett for seg ut fra budsjett, som igjen fører til nedbemanning. Dette er ikke bærekraftig i det heletatt. Å være spillutvikler i dag er nok lettere på enkelte måter, og vanskelig på andre måter. Slik jeg ser det er en av de største problemene i bransjen per nå som du sier at "de på toppen" ønsker å kontrollere det meste. Heldigvis ser vi ildsjeler som Marijam Didžgalvytė med Game Workers Unite, og engasjerte aktører innad i SAG-AFTRA ta til ordet for å skape en bedre bransje for alle. Ja, vi kan løfte blikket vårt å se på hva som skjer i "absolutt alle bransjer", men det hjelper lite når spillbransjen henger etter på flere av det jeg ser på som fundamentale rettigheter for arbeidere. Vi kan ikke sitte på benken å se på at ansatte blir overarbeidet og si at "det er 2025, sånn er det". Spillbransjen er fremdeles ung, og har en lang vei å gå, så vi må begynne i det små om vi en dag ønsker å endre bransjen til en mer forutsigbar, rettferdig og humanitær bransje. - Julian Igjen; den solidaritetskampen jeg ser spillinteresserte snakke om når det gjelder spillstudioet må gjelde for alle bransjer. Det er faktisk kun i en kommunal stilling i Norge man har den beskyttelsen du ser for deg. Jeg er enig i at kampen må tas, men det er veldig rart å se hvor mye dette engasjerer samtidig som at «alle» fortsetter å bruke Spotify selv om det finnes langt mer rettferdige alternativer for musikk konsum. Du sier noe der, Jørn! Vi har en lang vei å gå. Takk for kommentar og engasjement! :) - Julian 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå