Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Øver til eksamen på vg3 automatisering. Ser på tidligere oppgaver og spekulerer litt rundt kabel til motor. Oppgaven beskriver at jeg skal bytte kabel fra servicebryter til motor. Jeg antar at anlegget er 400V pga størrelsen på motor, fargen rød på styreskapet (som kan indikere 400V), mindre strømbehov og beskyttelse mot jordfeil hvis det blir rett. Lurer på oppkoblingen av denne kabelen til motor? skal man benytte alle faser inkludert N-leder eller skal den bare ligge inne i klemmebrettet ukoblet, isolert vekk? Regnet ut til en 16mm kabel på 80A strmf ev. (80% regel) men hva slags type spesifikk kabel skal jeg bruke? PFSP? 

Vil bare være nøyaktig siden ønsker å score full pott hvis de andre oppgavene ikke går så bra 🤣

image.thumb.png.243a4387a463a430fdc0d9b3dc124137.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke oppgaven å bytte eksisterende kabel?  Du skal ta for deg gjennomføring av kabel bytte. Mener du at den røde streken i toppen av skapet er indikator for 400V forsyning så kan du jo ta det som forbehold i besvarelsen.
Men dette er 1 til 1 bytte. Så jobben du skal gjøre er allerede gjort en gang, du skal bare gjenta den. Bruke samme kabeltype og dimensjon og kobler den likt.

Spørsmålet du har lagt ved her går på utførelse av bytte, ikke hvilken kabel skal velges ved bytte.
steg 1, planlegg: jobb for bytte av kabel gis til fagarbeider. Befaring utføres, bilder av koblinger og forlegning av kabel. type kabel dokumenteres. Kabel/matriell bestilles. arbeidsmetode velges og begrunnes.

steg 2, gjennomfør: riv gammel kabel. forelgg ny kabel, terminer ny kabel likt. test kabel. test att anlegget virker.

steg 3, dokumenter: lage rapport med bilder og testresultater. Fakturer jobben.

Jada flåsete og forenklet, men det er jobben her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...