Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Robotklipper

Anbefalte innlegg

Jeg har en hage med tre plener delt av både hus og noen veier. De er 540m2, 220m2 og 630m2 hvert "stykke" og jeg har tidligere brukt plentraktor til å slå, men vurderer nå å bytte til robotklipper. Har sett på Ecovacs og Segway som har gps styrt uten kanttråd da jeg ikke vil ha kanttråd. Er det noen andre som bør vurderes og hva er folkets erfaring med de uten kanttråd? Jeg lurer litt på å kjøpe Ecovacs Goat A1600 RTK og så supplere med en til senere om det fungerer bra i stede for å kjøpe en stor som skal ta "alt". Segway har også noen fine, men da er det litt opp i pris igjen.

https://www.ecovacs.com/no/goat-robotic-lawn-mower/goat-a1600-rtk

Endret av minim
Videoannonse
Annonse

Så litt på Gardena på OBS også, men Ecovacs så ut som en bedre deal. Jeg var innom OBS som hadde bra tilbud på 16k for Ecovacs Goat A1600-RTK + vindusvaskerobot. Har montert og rigget den klar for test nå, men det var for mørkt til å kjøre mapping så jeg får forsøke i morgen tidlig. Testet å kjøre den litt med mobilen og den håndterte bratte bakker lett som var kanskje det jeg var mest bekymret for. 

Jeg forsøkte å montere den under terassen på tross av at beskrivelse sa at den må monteres åpen med GPS dekning siden jeg ønsket å ha den under tak, men det ville den ikke. Da fikk jeg bare 19 satelitter (må ha minimum 20) så det ser ut som den må stå ute i regnet 😕 Hadde  håpet det kunne vært unngått. Er det noen triks å bygge tak som ikke tar GPS dekning? 

Edit: De hadde tak til den. Da får jeg lage meg noe tilsvarende i plast å se om det blir god nok gps dekning :)
https://www.ecovacs.com/no/deebot-winbot-accessories/goat-garage-o-a-series#support

Endret av minim

Da har jeg fått testet mer i dag og den klipper helt nydelig. Kjempelett å legge opp områder som skal klippes, områder som skal unngåes og generelt veldig enkel i bruk. Ingenting å utsette på noe utover at det må være noe buggs med enten max område eller max lengde fra basestasjon.

Jeg monterte først basestasjon ved grønn ring i paint skissen min under. Da kan jeg legge til det grønne området som er inntegnet og prøver jeg å legge inn litt til lenger nedenfor så feiler det uten grunn/feilmelding. Slettet jeg alt så fikk jeg lagt til noe som lå rundt 10 meter lenger unna. 

Så flyttet jeg basestasjon til den lilla rundingen og da fikk jeg legge til mindre av den øvre del av plenen (lilla område), men lenger i andre enden. Det ser ut som det jeg får lagt til er ganske nøyaktig 60m i luftlinje fra basestasjon.

Jeg skal teste teorien i morgen ved å flytte basestasjon midt i mellom de to lokasjonene som er testet til nå litt nedenfor hus nr1 og se om den da rekker hele veien. Fra ende til ende er det ca 130m så om teorien om 60 meter max fra base stemmer så har jeg noen meter i hver ende som må ofres. Ganske irriterende siden manual ikke nevner et ord om max lengde fra basestasjon.

I areal nevner manual en max på litt over 1900m2 og disse tre sonene er fra topp 535m2, 213m2 og 630m2 så jeg er innenfor max areal på det som skal klippes. Om jeg tar omriss på alt inkl hus/veier (utkant av rødt område) så er areal 3000m2 så det spørs litt hvordan de regner. 

Edit: Da fant jeg at 140m er effektiv radius, men om det er "life of sight" så kan det være i grenseland med dekning mellom RTK og goat da det er et hus som er i mellom her. 

image.png.81c8eef9bdc605075ddbc23149a16471.png

image.thumb.png.55c2e23ea7232b3822ce4e7d87bae8a5.png

Endret av minim

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...