Gjest d4d98...692 Skrevet 25. mars Skrevet 25. mars Hei. Usikker på om det er her, juss eller sorge-formuet jeg skal poste dette innleget. Innledningsvis: For par år siden mistet jeg en jeg var svärt knyttet til(far som hjalp meg mye etter min sösken bortgang). Verden gikk i svart igjen (Mistet ei sösken da jeg var 11 år) og jeg holdt mye av mine fölelser skjult fra min familie (samboer, små barn og övrige familiemeldmem, igjen. Jada, helt idiotisk) Mao: Har jeg bare prioritert familie og jobb uten å ha löftet ei finger når det gjelder papirarbeid (enste er at det har blitt tinglyst at han er död) Boligen som min far eide, "tok" jeg over. likevel, har jeg hverken värt i kontakt med noen instanser for å få boligen over på mitt navn, så boligen og bil står fortsatt på navnet hans, samt kommunale avgifter som jeg da betaler i hans navn. Forsikringer knyttet til boligen er opplöst og står nå i mitt navn. Så det store spörsmålet nå, nå som jeg er litt mer klarere i hode er: Hvor går jeg nå? Hvem hendviser jeg meg til? Hva er konsekvensene? og hva må jeg gjöre? og hva har jeg tapt sånn ökonomisk sett? Min far hadde både litt gjeld og en relativt grei formue. Alt av det ökonomiske har ikke blitt rört på 2 år. Jeg er enebarn om det skulle ha noe å si. takk for svar. Anonymous poster hash: d4d98...692
Inge Rognmo Skrevet 25. mars Skrevet 25. mars Du har ikke tapt noe annet enn i verste fall eventuelle påløpte renter og purregebyrer på det han hadde i gjeld, med mindre du har fortsatt å betale den i hans navn. (I motsatt fall, om det var gjeld av noen størrelse, så ville vel kreditor krevd offentlig skifte...) Det du må gjøre er følgende: 1) Fylle ut skjema om privat skifte av dødsbo og derved få utstedt skifteattest fra tingretten (den trenger du for å handle på vegne av dødsboet). Før du gjør det kan du evt vurdere å få utstedt et såkalt proklama for å få oversikt over gjeld du evt. ikke kjenner til, men når det er gått flere år uten at noen har tatt skritt for å inndrive den, så er det neppe noe ukjent/misligholdt... https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/skjema-for-arv-og-skifte/#privat-skifte 2) å fylle ut hjemmelserklæring og tinglyse overføring/overtakelse av boligen; https://www.kartverket.no/eiendom/skjema/hjemmelserkloring-arv---fast-eiendom 3) å gjennomføre omregistrering på bilen (herunder også å ordne bilforsikring i ditt navn) https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/salgsmelding-og-omregistrering/dodsfall/ 4) ta kontakt med alle kreditorer (herunder kommunen. Usikker på om det går automatisk når boligen blir tinglyst i ditt navn.) og be om å avslutte, overta eller innfri gjelden/kundeforholdene. 1
Inge Rognmo Skrevet 26. mars Skrevet 26. mars 5) Avslutte bankkonto(-er) og overføre innestående til din egen konto. 6) Normalt må man også fylle ut/godkjenne selvangivelse for avdøde/dødsboet i dødsåret, men det er kanskje ikke lenger aktuelt om det har gått flere år allerede... 🤔
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå