Gå til innhold

Har noen erfaringer med å installere Linux på gamle bærbare?


Anbefalte innlegg

Jeg har et par Compaq 5200/5280 som jeg har begynt å lure på om jeg kunne bruke som "laboratorium" for å gjøre meg litt mer kjent med Linux,

 

Ser på Compaqs sider at disse noe alderstegne maskinene ikke er positivt oppgitt å støtte Linux. Har erfaring med at bærbare mskiner ofte har noe spesielt mikk ved seg som kan skape problemer i forhold til standardinstallasjoner, så jeg lurer på om det kan gå greit med Llinux på disse maskinene?

(Den ene av dem er allikevel fullstendig reformatert/rasert (sånn at PCMCIA-støtten er borte likevel, så jeg har kanskje ikke så mye å tape bare med å prøve?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har instalert på en del gamle bærbare maskiner, ta en titt på Linux sine hjemme sider å spør litt på forumene hva some går å ikke går.

 

Når det gjelder støtte for gammel hw så har jeg erfaring med at Suse Linux er den beste. Turbo Linux er også oki, men den har problemer med litt sære nettverks kort.

 

Bare en ting, velg ikke default når du skal instalere. Det er også en fordel om du har bootbar cdrom spiller, eller en floppy disk til maskinen.

 

Hvis du er litt kjent med hw, så kan du åpne den å se hva slags hw du har på insiden. Disse kan du teste mot Linux lista over støttet hw.

 

Det er mulig du trenger å tweeke litt for å få det til. Får du dette til kan du det meste om bærbare og Linux. Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...