Gå til innhold

Svart hvitt gjennom S-video


jonpet55

Anbefalte innlegg

Jag har sett på et haugetall av filmer gjennom s-video tidligere, men nå begynte det og bli en stund siden sist. I dag prøvde jeg og se på, men bildet ble svart hvitt..? Instillingene på tv'en er akkurat de samme (100% sikker). Og de skulle være de samme på pc'en, men er tydeligvis ikke det, da bildet blir likt på alle andre tv'er. Altså S\H. Det eneste jeg har gjort siden sist gang det ble farger, er og formatere pc'en og legge inn de nyeste driverne. Senere sjekket jeg en annen partisjon med win 98 som jeg ikke har gjort noen ting med. Da virket det heller ikke, men den vet jeg ikke om det har virket med før, for jeg ser ikke på filmer på den partisjonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres litt merkelig ut, vet at det kan være sånn hvis du ikke har riktig pal instilling når du bruker "composite kabel" gå på skjerminstillinger og trykk på tven som er der avbildet der (ATI drivere) og velg mellom noen forskjellig pal instillinger.

vet ikke åssen det er hvis du har Geeforce kort! men er nok noe lignende.

Lenke til kommentar

Jo, det er det som er rart: Jeg har prøvd alle pal instillinger og alt som er. Det har faktisk virket perfekt før som jeg sa, med samme instillinger (tror jeg). Men ang. Pal eller Ntsc format, så har jeg gått gjennom alt dette. Og dessuten bruker jo ikke S-video pal format. Den bruker RGB. Pal er en måte og blande fargene sammen på en kabel, men når man bruker s-video, er det en leder for hver av fargene rød, grønn og blå. Men på ati kort har man ikke muligheten til og stille inn at man bruker RGB. Der skal det egentlig virke på pal, men det gjør det altså ikke.

Lenke til kommentar

S-Video bruker nok ikke RGB, dessverre.

Den har en leder for crominans som det heter på engelsk, blir vel farge elns.

- En leder for luminans og synkronisering.

Og to jordledere.

 

Du sa at bildet ble S/H på flere skjermer? Kanskje det er kortet som begynner å ta kvelden, hvis du ikke finner noe galt i innstillingene?

Lenke til kommentar
...  Og dessuten bruker jo ikke S-video pal format. Den bruker RGB. Pal er en måte og blande fargene sammen på en kabel, men når man bruker s-video, er det en leder for hver av fargene rød, grønn og blå.
Dette er jo fullstendig feil. Ikke rart at du har problemer med koblingene..

 

PAL er en norm for "kodingen" av fargene som brukes i mesteparten av Europa og en del andre steder i verden. NTSC brukes i Nord-Amerika og deler av Asia.

S-video er en standard for å overføre bildesignal hvor signalet er delt opp i et svart/hvit-signal og et fargesignal. RGB er en annen standard hvor bildet splittes opp i 3 separate fargersignaler (rødt ,grønt og blått).

Endret av Mr D
Lenke til kommentar
dette er et spørsmål som går igjen og igjen nesten hver dag......har selv problemer med at fullskjerm ikke blir fullskjerm på tv, har satt på alle tenkelige ting på ati kortet men ingen nytte....(men det er vel windows me)

Har du satt TV som hovedkjerm? Og kanskje bruke "Theater mode" e.l.?

Lenke til kommentar
Jeg bruker også S-video-kabel fra skjermkort. Av og til, ikke alltid, blir bildet svart-hvit / fargeløst. Dette løser seg når jeg trykker en gang til på "videoknappen" (den som skifter mellom eksterne innganger) på  fjernkontrollen til TV.

Ja, det funker slik på de fleste Panasonic TV-er (bortsett fra de billigste) og en del Sony-apparater. Gjelder også på noen påkostede (nyere?) fra Philips.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar
...  Og dessuten bruker jo ikke S-video pal format. Den bruker RGB. Pal er en måte og blande fargene sammen på en kabel, men når man bruker s-video, er det en leder for hver av fargene rød, grønn og blå.
Dette er jo fullstendig feil. Ikke rart at du har problemer med koblingene..

 

PAL er en norm for "kodingen" av fargene som brukes i mesteparten av Europa og en del andre steder i verden. NTSC brukes i Nord-Amerika og deler av Asia.

S-video er en standard for å overføre bildesignal hvor signalet er delt opp i et svart/hvit-signal og et fargesignal. RGB er en annen standard hvor bildet splittes opp i 3 separate fargersignaler (rødt ,grønt og blått).

Det er jo det jeg skriver da. Pal er en måte og kode fargene sammen på ja + at pal har høyere oppløsning enn ntsc. Jeg vet også at Svideo sender et svart hvitt bilde med farger oppå (bare rød og blå som jeg husker), men jeg trodde en kunne sende det som rgb også.

 

Som sagt så har dette virket før med akkurat samme tv og instillinger, så jeg har ingen anelse om hva som kan være galt.

Lenke til kommentar
Jeg bruker også S-video-kabel fra skjermkort. Av og til, ikke alltid, blir bildet svart-hvit / fargeløst. Dette løser seg når jeg trykker en gang til på "videoknappen" (den som skifter mellom eksterne innganger) på  fjernkontrollen til TV.

Ja, det funker slik på de fleste Panasonic TV-er (bortsett fra de billigste) og en del Sony-apparater. Gjelder også på noen påkostede (nyere?) fra Philips.

Tror alle philips tver funker med s-video.. har en 8 år gammel 21" philips tv, den har s-video inngang i fronten, og fungerer perfekt med s-video.. samme gjelder en nesten 10 år gammel 28" tv fra philips..

Lenke til kommentar
Tror alle philips tver funker med s-video.. har en 8 år gammel 21" philips tv, den har s-video inngang i fronten, og fungerer perfekt med s-video.. samme gjelder en nesten 10 år gammel 28" tv fra philips..
Var kanskje litt upresis der, men langt fra alle Philips TV-er støtter s-video. Det er solgt mange billige 28" Philips de siste årene som ikke støtter s-video. Generelt (men selvfølgelig med noen unntak) kan man si at 28" og større borsett fra de billigste modellene støtter s-video, men for 25" og 21" gjelder det nesten bare de mest påkostede modellene. Blandt 20" og mindre er det bare noen få spesielle modeller som støtter s-video.
Lenke til kommentar
Tror alle philips tver funker med s-video.. har en 8 år gammel 21" philips tv, den har s-video inngang i fronten, og fungerer perfekt med s-video.. samme gjelder en nesten 10 år gammel 28" tv fra philips..
Var kanskje litt upresis der, men langt fra alle Philips TV-er støtter s-video. Det er solgt mange billige 28" Philips de siste årene som ikke støtter s-video. Generelt (men selvfølgelig med noen unntak) kan man si at 28" og større borsett fra de billigste modellene støtter s-video, men for 25" og 21" gjelder det nesten bare de mest påkostede modellene. Blandt 20" og mindre er det bare noen få spesielle modeller som støtter s-video.

Langt fra alle tv'er støtter s-video. Jeg hadde faktisk et problem med og finne en 28" widescreen med s-video når jeg skulle kjøpe tv. (det er ikke lenge siden. 4 dager faktisk.) Så det endte opp med at jeg måtte kjøpe en av de bedre, og legge til en tusing.. :p Men så fikk jeg S-video da.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Jeg har enda ikke funnet problemet, men nå tror jeg at jeg gir opp. Jeg bruker AKKURAT de samme innstillingene som før, men det blir svart hvitt. Har prøvd det integrerte skjermkortet, og det ble farger. Har en teori om hva som kan ha skjedd: Kontakten som overfører fargene i S-videopluggen har blii ødelagt (ikke brukket, for det dreier seg om hunn pluggen i skjermkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...