Gå til innhold

Noen som har peil på hardlodding ?


Anbefalte innlegg

Driver med et kjøleprosjekt og _må_ hardlodde.

 

Spørsmålene er..

 

1.Kan man bruke propranbrenner til dette? Mener å ha hørt et sted at det ikke er varmt nok, må til med 02+ acetylen... ?

 

2. Hvor får man kjøpt selve hardloddet ? har vært innom en haug med butikker her i bergen men..

 

3. Noen tips om selve loddingen ?

 

Setter stor pris tilbakemeldinger :smile:

 

 

Hondaen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har holdt på med lodding/sveising i årevis, og har selv jobbet med vannkjøleprosjekt i det siste. Når det gjelder lodding, vil jeg absolutt annbefale sølvlodding. Dette fordi det for det første kan loddes med propan, det har lavere smeltetemp, det er mye bedre i kombinasjon mellom forskjellige metaller. Det er feks. mye vanskeligere å lodde messing med bronselodding enn med sølv. Jeg vil annbefale å gå til en rørlegger for å kjøpe sølv, og da skal du be om 42% sølvlodd UTEN flux-middel.

42%-en inneholder en del kadnium, og flyter derfor bedre ut. Fluxmiddel er til for å rense og beskytte metallet mot oxydering når metallet er oppvarmet, og det er best å få med litt flux i en boks eller noe. Det er nemlig mye billigere på denne måten, ellers betaler du sølvpris for fluxet også.

Pass på å tilpass delene godt så det er små klaringer mellom delene, da trenger du bare noen dråper sølv til å lodde temmelig store ting. Håper dette kan være til hjelp. Ser at du bor i Bergen, da kan du gå til Bjordal og Madsen på Nordnesset å spørre etter sølv, de forhandler Chem-Weld, det er gode produkter. Jeg har jobbet for dem i 8 år med de produktene.

 

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-03-10 16:30 ]

Lenke til kommentar

hvis det er kobber sveising så skaff dette:

 

1 propan brenner

2 lodde fett ( må ha på kobberet)

3 lodde tinn....

4 pusse klut

 

så pusser du alle deler med pussekluten (sånn att kobberet blir lyst)

 

deretter smører du på lodde-fett (inni og utenpå der du skal lodde det hele sammen..

 

så fyrer du igang propan brenneren, så lodder du det helesammen (husk at par dråper med tinn er nok) det trekker seg automatisk inni.. så lar du det hele tørke en stund. og voila.... ferdig loddet! =)

 

 

Housey

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...