Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oljebehandlet enstavsparkett, ny behandling


Anbefalte innlegg

Vi har nylig kjøpt bolig og planlegger å behandle parketten i den ene etasjen (stue+kjøkken) før vi flytter inn alt av eiendeler. Prøver derfor å forberede ting i forkant. Har aldri oljet (eller gjennomført noen form for behandling av tregulv) selv, så er helt grønn.

Jeg har vært innom to "velassorterte" forretninger i håp om å få gode råd av fagkyndige (Obs Bygg Bærum og Malerstua Slependen), men delvis motsigende råd gjør at jeg fortsatt er litt i stuss.

Det er snakk om et enstavsparkettgulv på ca 45 m2. Det er fra 2019, og er kun oljebehandlet (med "naturell" farge, altså ikke en pigmentert variant". Eier er usikker på hvilket merke som ble brukt. Det fremstår uansett veldig fint og velholdt, og jeg tror absolutt ikke det er nødvendig med sliping eller lignende (noe tidligere eier, som er betydelig mer praktisk anlagt, også mente var helt unødvendig).

Jeg er ikke spesielt handy, så foretrekker en så "idiotsikker" (mtp. resultat av utførele) behandling som mulig. Har lest at oljing er det enkleste å gjennomføre, men at lakkering gir bedre og mer langsiktig beskyttelse. Bedre beskyttelse hadde ikke vært å forakte (vi har en toåring i huset), men "enkelt å gjennomføre" trumfer p.t. beskyttelsesbiten.

På Obs Bygg tipset de meg om Osmo hardvoksolje, men på Malerstua mente de at man ikke burde bruke dette på tidligere oljet parkett med mindre man slipte den i forkant. Sistnevnte forretning anbefalte treolje fra enten Woca (denne) eller Faxe (denne).

Er det noen som har erfaring med et eller begge av disse produktene? Og ellers noen tanker om dette vs. hardvoks (stemmer det at sliping må til for å benytte sistnevnte)?

 

... også noen idiotspørsmål om selve prosessen:

- De fleste produsenter ser ut til å anbefale at parketten vaskes med en form for "trerens" (deres eget produkt) før påføring. For en som ikke er kjent med bransjen: Er dette dyr slangeolje eller har det noe for seg sammenlignet med en ordinær vask med produkter fra en dagligvareforretning? (Prisen er egentlig ikke så viktig mtp. at det er en engangsgreie før en betydelig dyrere oljing, så blir vel å gå for produsentens anbefaling uansett.)

- Noen som vet om en en god artikkel - eller enda bedre instruksjonsvideo - som tar for seg hele oljingsprosessen i detalj?

- Tenker på så banale ting som hvor man starter, hva slags fottøy man bør bruke. Tenker også på ting som når man må påføre mer olje steder hvor det tørker ut for fort, tråkker man bare bortover gulvet frem til området (så må man reolje fotavtrykkene på veien "tilbake" også)?

- Tørking av overflødig olje, står man bør ha rene og tørre bommullskluter for dette, men hvor mange?

- Pensel vs. rulle vs. noe helt annet? Hvilken størrelse? Er det kvalitetsforskjell på f.eks. Jordan Ultimate og Perfect?

- Antar man bør bruke maskeringstape langs alle veggenes lister, for å beskytte mot oljen, eller?

 

Finner sikkert ikke noe som svarer ut absolutt alt, og jeg overtenker helt sikkert litt (/mye) her også, men merker jeg savner nybegynnervennlig info om dette.

Endret av Cinemarxism
Lenke til kommentar
  • Cinemarxism endret tittelen til Oljebehandlet enstavsparkett, ny behandling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...