Gå til innhold

PS5 leser ikke spillplater lenger


Anbefalte innlegg

Kjøpte PS5 for litt over et år siden, og den har fungert glimrende siden. Kontrolleren var det verre med, så til slutt leverte jeg den tilbake for ca 2 uker siden. Var drifting på venstrestrikka, og det verre og verre over tid (begynte etter ca 6 mnd tenker jeg).

I går begynte jeg å spille Elden Ring igjen, som er på plate (Blueray antar jeg?). Det fungerte fint når jeg spilte tidlig på dagen. Etter middag skulle jeg ta en ny sesjon, men da nektet konsollen å starte spillet. Fikk bare beskjed om at jeg måtte sette inn spillplaten, og da ville jeg bli returnert til Home-skjermen. Platen sto allerede i, men jeg forsøkte naturligvis å sette den inn igjen. Null suksess, så jeg prøvde andre spill jeg hadde på plate, som Horizon Zero Dawn og Hellblade. Ingen fungerte. PS5 setter inn platen fint ("tar den imot" og kjører den inn) og kjører den også ut igjen, så den biten fungerer tydeligvis. Det er et klikk rett etter den blir kjørt inn, og så et nytt klikk noen sekunder senere. Men ingen spinning eller noe som kommer opp på skjermen.

Prøvde så et digitalt spill, Hollow Knight, bare for å se om det gikk an å spille i det hele tatt. Det fungerte fint. Prøvde så alt av diverse triks. Restart, resette lisenser, alt av software er oppdatert selvsagt, clear cache og rebuild database. Til slutt prøvde jeg full resetting, som tydeligvis fjernet alt av data, både spill og saves. Men til ingen nytte.

I dag tok jeg den med til Elkjøp, fordi jeg måtte uansett innom ettersom jeg fikk melding i går kveld om at jeg skulle få ny kontroller. Kanskje bare galskap, men ettersom jeg måtte melde inn seriekoden til selve konsollen, tenkte jeg kanskje de hadde slått av funksjon for å spille fysiske spill av en eller annen grunn via interne systemer, og mente at jeg skulle returnere selve konsollen også. Timingen var så merkelig, og jeg klarer ikke finne en forklaring på hvorfor konsollen plutselig ikke fungerer slik den skal. Ikke et støvkorn på platene når jeg setter dem inn, eller når de kommer ut igjen.

Den eneste forklaringen som gjenstår er vel dessverre at BD-spilleren har tatt kveld av en eller annen grunn. Er bare så merkelig, når den fungerte gull når jeg spilte Elden Ring noen timer tidligere på dagen i går, men så plutselig var det null reaksjon. Satte PS5 i hvilemodus etterpå slik som vanlig. 😐 

Beklager at dette ble langt, men ville forklare hva som har skjedd og hva jeg har prøvd. Likevel, er det noen som har tips, eller er siste utvei å bære med meg maskinen tilbake til Elkjøp igjen, og sende den til Sony? Surt å bli uten konsoll i sikkert mange uker :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...