Gå til innhold

Ekstra støtte fra Lånekassen fordi forsinket studieløp grunnet funksjonsnedsettelse


Gjest 02a40...d9d

Anbefalte innlegg

Gjest 02a40...d9d

Hei,

 

Grunnet mye usikkerhet har jeg hoppet mye fram og tilbake på studier. Hele tiden har jeg også hatt studiestøtte fordi jeg slet med psykiske lidelser som gjorde det vanskelig å stå i jobb. Opp gjennom årene har dette bedret seg, og jeg har nå mulighet til å stå i jobb.

 

Men nå når jeg faktisk har funnet et studieløp jeg vil jobbe i, har jeg snart gått tom for antall år jeg kan ta studielån. Jeg fikk bare støtte fram nå til mars 2024 da jeg søkte sist. Siden jeg i mars 2023 ble diagnosert med ADHD fyller jeg derimot kravene for å få utvidet studielån. Som jeg forstår er bestemmelsen tatt ganske subjektivt og etter behandlerens skjønn.

 

Saken er det at jeg har fått tilbud om ett årig MSc i England til høsten. Planen er å ta det emnet, søke om stipendiat og senere jobbe som foreleser og/eller forsker. Jeg snakket om dette med Lånekassen, og han kunne ikke gi meg noe konkret. I hovedsak var planen bare å vente til jeg kunne søke om stipend for neste skoleår, og bare la det ligge. Kundebehandleren i Lånekassen mente derimot at jeg fint kunne søke om støtte ut dette semesteret og så senere søke om støtte for neste skoleår.

 

Jeg gjorde det, og fikk nylig svar om at det ble innvilget og at jeg kan få ekstra støtte ut semesteret, men at jeg må sende inn ny søknad for neste skoleår siden de ikke kan vurdere det per nå.

 

Spørsmålet er da som følger: skal jeg godta vedtaket om ekstra støtte ut dette semesteret, og så søke om mer støtte til høsten - eller skal jeg rett og slett vente til høsten for å så søke på nytt for det utdanningsløpet? Jeg er redd for at om jeg godtar støtte ut dette semesteret så minsker det sjansene mine for å få støtte til MSc'en, som er betydelig bedre. Sånn som situasjonen er nå, har jeg jobb nok til akkurat å overleve, men det er ganske akkurat. Med ekstra støtte, kan jeg få spart opp litt til å studere MSc (og for å opprette en buffer).

 

Takk.

Anonymous poster hash: 02a40...d9d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...