Gå til innhold

Sammensatt vifteløsning


Dafe

Anbefalte innlegg

Jeg tenker litt på å sette denne viftadenne ribba. Har en Athlon XP 2500+ (Barton) som jeg vil overklokke så mye som mulig, til noe rundt 3400+ kanskje. Trenger da også litt proff kjølepasta. Noen forslag? Jeg husker et eller annet kalt Silver noe... er dette bra... har det kommet noe bedre?

 

Syns dere dette er en god løsning? Er litt usikker på om vifta vil tåle varmen fra ribba, tåler max 70 graders arbeidstemp. Hva med luftmengden? Er det nok med 62 m3/time?

 

Setter pris på alle svar :thumbs:

Endret av Dafe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du skal klokke med luftkjøling bær du nok klemme til med ei vifte med litt mer futt og heller sette på ei viftestyring. Ellers er kjølern en bra kjøler.

Har selv en slik kjøler med ei 92mm vifte. Det bråker litt, men med viftestyring kan jeg få ned støyen ganske mye.

 

Her er oppsettet mitt http://home.no.net/xenzor/bilder/pcmod/kjo...bbe_m_vifte.jpg

Endret av XenZor
Lenke til kommentar

Det er ikke så nøye, Arctic Silver Ceramique er god nok den.

 

Hva med selve viften da? Skulle jeg kanskje gå for en 120mm vifte og lage en slik plastikktrakt som han XenZor fyren hadde laget? Tenker litt på lydnivået, en stor vifte på lavt turtall vil jo være rolig, men også svært effektiv.

Endret av Dafe
Lenke til kommentar
Du kan også lage en mod slik at du får luft utenfra og rett inn på kjøleribba.

 

Jeg har satt 2x80mm vifter bak i kabinettet til å fore CPU-vifta med kald luft.

http://home.no.net/xenzor/bilder/pcmod/maskin_uten_edge.jpg

 

Det er viktig å tenke på at vifta du bruker har gode mottrykksegenskaper slik at den dytter mye luft selv om det er litt mottrykk.

eller du kan gjøre det hele litt enklere og bare kjøpeslik

Lenke til kommentar

Enig. Dessuten vil ikke slangen dekke over vifta mi. Jeg har sett på en 120mm vifte som kan flytte 168 m3/time (ja du leste rett, et-hundre-og-seksti-åtte kubikkmeter i timen) og ligger mellom 22 og 32 db. Den er jo så stor at jeg sikkert kan kjøre den på lavt turtall slik at den er rolig, men kjøler godt nok. :w00t:

 

XenZor: Jeg lurte litt på hva slags plast du har brukt som trakt på moden din. Burde den ikke begynne å smelte ned på kjøleribba når du har brukt pc'en en stund?

Lenke til kommentar

Har kjørt med oppsettet i flere måneder nå. Og det funker greit.

Den plasten jeg bruker er noen A3-lommer til laminering uten varme.

Det er en tykk side og en tynn side med lim. Jeg bruker bare den tykke siden.

Skjøter er limt med tape og aralditt. Og det hele er limt fast i kjøler med Aralditt.

 

Hele greia er tegna av en venn av meg som driver med teknisk tegning.

Trakta fra de to 80mm viftene bak er laget av samme plasten.

Plasten er blitt litt møkkete etterhvert, men her er et bilde som viser den og skjermkortmodden som jeg har laga for ca, ei uke siden.

 

http://home.no.net/xenzor/bilder/pcmod/skj...rt_i_maskin.jpg

Lenke til kommentar
Den plasten jeg bruker er noen A3-lommer til laminering uten varme.

Det er en tykk side og en tynn side med lim. Jeg bruker bare den tykke siden.

Skjøter er limt med tape og aralditt. Og det hele er limt fast i kjøler med Aralditt.

Hva mener du med "A3-lommer til laminering uten varme." Er de laget for å tåle varme, eller.... jeg tok ikke helt den. Og "Det er en tykk side og en tynn side med lim. Jeg bruker bare den tykke siden." Hvor er det lim mener du, langs kanten? Og hva er Aralditt? Jeg føler meg helt dust her, jeg forstår ingenting :blink: !!!

Lenke til kommentar

Den er nok bedre, men også mye dyrere en den ribba jeg fant, men det får bare være. Livet er for kort til å være så j**** fornuftig hele tiden. Kan jo modde litt så jeg får plass til 120mm vifta mi. Plastikktrakt?

Endret av Dafe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...