Gå til innhold

Intel Pentium 4 2.6GHz 400MHz


Cold Snake

Anbefalte innlegg

Jeg har en DELL pc med 2.0Ghz 400MHz FSB, og så har jeg lyst på en raskere prossesor, så det er noe jeg lurer på:

Det hovedkortet jeg har er chipset 850, og hovedkortet mitt støtter kun 400MHz FSB, så det høyeste jeg fant var 2.6 GHz med 400MHz, men er det stor forskjell fra 2,0Ghz 400MHz til 2.6GHz ?

siden prossesoren koster 1482, så var ikke det så værst synes jeg.

Og hva med støy, er det stor forskjell på støyen fra 2,0 til 2.6 ?

Jeg har hørt at 3.0 GHz høres ut som en hårføner :scared:

Finnes det noen tester av Intel Pentium 4 2.6GHz 400MHz på nettet ?

 

Takker for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke selve CPUen som lager lyd, det er kjøleren, vifta.

 

Så hvis du har en rask prosessor så trenger denne selvfølgelig en bra kjøler og kjølere bråker ganske mye :scared:

 

Jeg sitter selv med en 2,8Ghz og denne bråker ikke mye.

 

Har ikke tid å finne noen tester nå , men sjekk www.tomshardware.com.

Sitter på skolen :angry:

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar

Du bør kunne skifte vifte til den som følger med 2.6 Boxed CPU'en (Spesielt om du har en tower modell), disse bråker ikke serlig mye. Det går desverre ikke og overklokke en Dell PC. Vurder også og skifte skjermkort til et R9600XT om det er spillytelse du er på jakt etter. Er skjedd mye på skjermkortfronten siden PC'en din var ny.

 

Alternativet er og selge Dell PC'en og bygge en ny.

Lenke til kommentar

Jeg har lest at jeg må endre på Volt, hvis jeg går for 2.6 GHz, nå kjører pc'en på 1,5, men må jeg endre volt til 1.6, eller går det bra, og hvis jeg må.....hvordan gjør jeg det ? :roll:

Og jeg bruker nå kjøleribbe til prossesoren, så trur dere at jeg kan bruke den til 2.6 GHz også, synes jeg har nok støy på pc'en nå :yes:

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg ikke til og sette i en 2.6 i en Dell maskin som er beregnet på 2.0. Spesielt ikke og bruke samme kjøleren.

 

Dell har nok optimalisert systemet ditt for akurat den prosessoren som står i.

Setter du i en 2.6 tror jeg den kan bli farlig varm. Og tar jeg ikke feil, har du ingen mulighet å sette i ny kjøler - siden det rett og slett ikke er plass.

 

Jeg hadde også en Dell før i tiden (Dimension 4550)...fant ut at jeg ikke kunne gjøre noe som helst med den. Så jeg kjøpte et nytt kabinett,kjøler og hovedkort, og flytta alt som sto i Dell maskina over i den nye boksen.

 

Og kjøper du et hovedkort som støtter 800 FSB, så kan du jo heller kjøpe en P4 2.6 800FSB som koster ca 1600,-

 

Slik har du et godt grunnlag til å fortsette og oppgradere senere.

 

Dell kabinettet fungerer fint som blomsterkasse etterpå :laugh:

Lenke til kommentar

hmm, nå er jeg litt usikker på hva jeg bør gjøre :ermm:

Men hvis jeg kjøper en ny Hovedkort, som da må støtte for Rdram, og har 800MHz FSB, hva er den beste da :roll:

Og jeg har nå kjøleribbe til 2.0GHz, så kjøper jeg en ny prossesor da, så må jeg fjerne den, og legge med vifta jeg får med, så det er plass hvis jeg fjerner lokket til kabinetvifta, men jeg får se............

får se hva dere anbefaler av hovedkort og kjøler og kabinett :ermm: , så får jeg se hvor mye det kommer på ;)

Lenke til kommentar

Det skulle ikke være noe problem å sette på den 2.6 pentiumen på hk'et sammen med den vifta som følger med. Volten tror jeg ikke du trenger bekymre deg for, sikker på at hk ordner det selv. Men noe overklokking kan du glemme.

Tror ikke du finner noe nytt hovedkort som støtter 8oo MHz FSB P4 som du kan bruke den gamle RD-Rammen på.

Endret av Dr.Gonzo
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har selv en Dell Dimension 8200 ( du har sikkert en 8300). Det er problem å montere inn ny kjøler. Jeg prøvde, men innfestingen var litt forskjellig. Det jeg gjorde var å kjøpe ny vifte ( Zalman FB123) ( Microplex.no) og en kabinettvifte. Dette gjorde jeg for å dempe støyen ( Har regulering på viftene.) Jeg tror ikke det skulle være noe problem for deg å gå opp til 2,6 GHz med den orginale kjøleren hvis du gjør dette.

 

 

Overklokking av Dimension kan du bare glemme, det er ikke mulig å justere de nødvendige parametrene i BIOS.

 

 

 

MVH

 

Westa

 

 

EDIT : Det letteste for deg er sannsynligvis å selge den PC'en du har nå og hvis du har peiling, bygge en ny. ( Hvis du skal ha Intel kommer Prescott snart, og P4 3,4 EE er rett rundt hjørnet, til drøyt 9000,-)

Endret av westa
Lenke til kommentar

Jepp, men siden det ikke kostet mer enn 1500 kr for 2.6 GHz, så frister det mye når jeg får solgt min 2.0Ghz til 800 kr :)

Jeg har faktisk 8200 modellen, trur jeg det var, men det er kjøleribbe der, så hvis jeg går får 2.6, så skader det vel ikke å se om kjøleribba tar kverken på varmen.

hvis ikke trur du Westa at det er plass til en prossesor vifte hvis jeg fjerner lokket til kabinetvifta og kjøleribba :dontgetit:

Men jeg kommer til å bygge en ny PC senere, men en god stund til, for hvis jeg da går for 2.6GHz, så har jeg 784rdram og 3D prophet 9700 pro.

og skjermkortet vil vel yte en del mer på en raskere prossesor også.

Lenke til kommentar

Utfra hva jeg kan skjønne har du en P4 "Northwood" 2.0GHz idag ser jeg (1.5v), en oppgradering til 2.6GHz/400 gir deg bare rundt 25% ytelseøkning og merk at dette vil bare være en økning i prosessorytelse, ingenting annet blir kjappere. For å være helt ærlig så tror jeg neppe du vil merke rare forskjellen.

 

Dersom du nå vil oppgardere så bør du gå for en 2.6GHz/400 - du får en ny vifte med på kjøpet så det trenger du ikke tenke på, er kabinettet/hovedkortet ditt av typen sært (som ikke kan ta vifta) så bare bruk den løsningen som er der idag, effekttapet er ikke høyere på en 2.6GHz enn at det bør fungere.

Volt, en 2.6GHz kjører også på 1.5v (eller 1.525v avhengig av revisjon) men dette er det prosessoren som styrer, hovedkortet leverer volten det blir bedt om. Du skal heller ikke trenge BIOS oppdatering.

 

Mitt tips, selg eller sett som en maskin nr 2 nårværende CPU, RAM og hovedkort - delene dine er ikke så gunstig å oppgradere på.

Lenke til kommentar

Okey, jeg kan se det at PC

en min er ikke no særlig til oppgradering, men jeg tenkte at hvis jeg skaffer meg enn 2.6GHz, så vil det holde litt lengere pga nok RAM og bra nok Skjermkort har jeg.

Så den dagen pc'en min ikke duger, kommer jeg til å bygge en selv så klart :yes:

Fint at det kanskje funker med kjøleribba hvis jeg går får 2.6Ghz, og hvis ikke, vil jeg enten fjerne lokket til kabinetvifta, og så sette inn den nye prossesor vifta, eller kjøpe enn Zalman FB123, sånn at den blåser på kjøleribba, får se hva som skjer :)

Men du Dollar sier noe her:

 

Utfra hva jeg kan skjønne har du en P4 "Northwood" 2.0GHz idag ser jeg (1.5v), en oppgradering til 2.6GHz/400 gir deg bare rundt 25% ytelseøkning

 

 

Dersom du nå vil oppgardere så bør du gå for en 2.6GHz/400

 

Du mener Jeg bør velge 2.6GHz/400 eller ?

Og når jeg har 3D Prophet 9700 PRO, vil ikke det hjelpe økningen særlig på spill ved bytte til 2.6GHz ?

Jepp, det er Northwood jeg har.

Lenke til kommentar
Fint at det kanskje funker med kjøleribba hvis jeg går får 2.6Ghz, og hvis ikke, vil jeg enten fjerne lokket til kabinetvifta, og så sette inn den nye prossesor vifta, eller kjøpe enn Zalman FB123, sånn at den blåser på kjøleribba, får se hva som skjer :)

Det er bare det at festene til den nye sinken mest sansynlig ikke vil passe.

Åpna nettop mitt Dell kabinett og det er ikke mulighet for og feste dagens 478 kjølere der, det er et "Dell spesial patent" :cry: Isåfall må festebraketten skiftes.

 

Og når jeg har 3D Prophet 9700 PRO, vil ikke det hjelpe økningen særlig på spill ved bytte til 2.6GHz ?:)

Det vil nok ikke bli noen stor merkbar ytelse...

Endret av ExTerminator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...