Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Oppdaget en gråsone? mellom bedrift - stat


Gjest ea564...eb4

Anbefalte innlegg

Gjest ea564...eb4

Har funnet ut at arbeidsgiver har lagt på et påslag vedr salg av noen varer under korona tiden med et hinsides påslag.

Jeg stusset over dette, og fikk vite i etterkant at det var en "skrivefeil" fra arbeidsgiver sin side, men statlige organet betalte uten å stille spørsmål.

Det er snakk om rundt 40 millioner over det som egentlig skulle vært ved første salg.

Revisor har visstnok godkjent dette uten videre spm ( regner egentlig ikke med at han har fått servert sannheten) 
Pengene er tatt ut i utbytte og brukt opp for lenge siden av sjefen.

Finner så ut etter litt graving..At selskapet arbeidsgiver har kjøpt sine varer fra.. Er eid av 1 person.  Arbeidsgiver er eneste kunde av det selskapet ( sjekket inntekter mot våre kjøp som er helt like beløp ) 

Og eieren av det selskapet, er også personen som jobber i det statlige organet som har hatt ansvar for denne avtalen.

Har sendt inn anonymt tips med alt av beviser jeg fant til skatteetaten, økokrim og sjefen til nevnte person.  Dette er 1.5 år siden jeg gjorde.
Det har ikke skjedd en pøkk. 
Samme kontrakt løper årlig, og sjefen tjente under corona rundt 40 mill i utbytte. Vi tjener knapt penger på alle andre varer vi selger.

Han tar ikke utbytte lenger, men leier seg selv inn, for å øke kostnadene i selskapet sitt.. Selskapet han fakturerer fra er svigersønnen sitt.
Som igjen har utbytte på 10-15 mill i året.
Den statlige ansatte sitt importør selskap, har daglig leder lønn på 2.5M og utbytte på 5 mill i året helt siden selskapet ble opprettet.

What to fucking do?
Har snakket med en jurist, og han sier det er en gråsone.. For den statlige ansatte er jo importør..Og kan fritt selge til hvem han vil så lenge det ikke er direkte til et statlig organ..
Det er også sjefer over den statlige ansatte som godkjenner slike kjøp.

Men jeg har sett over disse kontraktene som ble inngått under korona, og det var jo et totalt kaos.. Jeg overså leveringene, og det var fullstendig kaos, fikk vektere til å skrive under på leveranser/opptelling. Containere på containere ble sendt overalt i hele Norge og ingen visste hvor de ble av osv.
Så jeg skjønner jo at mellom linjene her har den statlige ansatte bare hatt en stresset sjef som godkjenner på høyre og venstre uten å se.

Anonymous poster hash: ea564...eb4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest ea564...eb4

Jo, glemte jo helt.

Jeg stoler ikke helt på juristen heller vedr det at den statlige ansatte kan ha et selskap som selger til det statlige organet via en mellommann når han også er med på å bestemme detaljene.

Så er det faktisk slik? Har statlige ansatte lov til å holde på sånn?

For det ville jo vært fryktelig lett å starte som importør, få en kompis til å starte et selskap, også få det statlige organet til å gå for det selskapet hvis man er i slike situasjoner da som gjør at sjefene er stresset feks.

Anonymous poster hash: ea564...eb4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...