Gå til innhold

Ny laptop - 20-25K med dedikert grafikk


Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er i markedet for en ny laptop, og har kikket meg litt rundt uten å bli så veldig mye klokere. PC'en skal brukes til en del lett kontorarbeid, litt studier ved siden av, samt noe (lett) gaming, primært Football Manager. Diverse sider forteller meg at "jadajada, men FM krever nesten ikke noe", men av erfaring så vet jeg at jeg sjelden har blitt fornøyd før det kjører rimelig smooth uten at det lille som er av grafikk må kjøres på minimum 😛

Jeg har kikket på Asus Vivobook 16X og Asus Zenbook Pro 14, og klarer ikke helt å se hva som forsvarer at Zenbooken skal være 5K dyrere ish. Ja, den har touchskjerm, og er litt lettere og nettere. Men sånn ellers..? Vivobooken har hakket sprekere prosessor (etter hva jeg kan forstå?), dobbelt så mye RAM, og 1,5" større skjerm. Jeg synes i utgangspunktet at 16" er en fin størrelse, men jeg kunne nok fint levd med 14,5" også. 

Et annet problem - jeg sliter med å finne butikker som har disse maskinene (eller andre tilsvarende maskiner, for den saks skyld) utstilt i butikk. Det er mye ræl rundt omkring, men veldig få som lar meg få kjent litt på og testet "feelen" i maskina, noe som er litt avgjørende for min del kjenner jeg. Fikk plukka litt på den Zenbooken jeg linka til på Elkjøp Slependen, og satt med et særdeles godt inntrykk i etterkant. Skulle gjerne ha fått fikla litt med alternativene også, så jeg ikke kjøper noe kun basert på specs, for så å bli superskuffa over byggkvalitet o.l. sammenlignet med Zenbooken. Noen som har noen gode tips til butikker som faktisk har et litt decent utvalg av maskiner i samme segment som disse to? (Har sikla litt på den nye Surface Laptop Studio 2 også, men da er vi fort en prisklasse opp, og jeg finner ingen steder som har 1. generasjon av disse maskinene utstilt heller...) 

Det jeg lurer på er altså følgende: 

1 - Hvilken av Asus'ene er det raffeste kjøpet, og hva finnes av alternativer i ish samme prisklasse?
2 - Finnes det noen butikker som faktisk stiller ut disse maskinene, eller er det bare billig-maskiner og fjorårets modeller som finnes i fysiske butikker? 

På forhånd takk for innspill! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...