Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Mister jeg standpunktkarakteren dersom jeg tar eksamen på nytt?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk 6 i standpunkt i R1 i år. Ble trukket opp til skriftlig eksamen, og det endte med en 4er. Jeg synes den eksamen var litt dårlig laget og at det er mye som kan diskuteres ved hele det opplegget. Likevel, er jeg ikke helt trygg på å klage, ettersom man jo risikerer å gå ned i karakter. Kan jeg ta eksamen på nytt til høsten UTEN AT standpunktet mitt forsvinner? Kan jeg bytte ut 4 på eksamen med en forbedret eksamenskarakter, men la standpunkt stå? 
Hilsen en frustrert elev med ellers bare 6 på vitnemålet :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ny eksamenskarakter ved privatisteksamen vil erstatte både standpunktkarakter og gammel eksamenskarakter. Du kan likevel velge om du vil ha ny eksamenskarakter eller standpunkt og gammel eksamenskarakter stående på vitnemålet. Det er altså ikke mulig å la ny eksamenskarakter og standpunkt stå sammen på vitnemålet. Matteeksamen pleier riktignok å være ganske greit å vurdere om det er noe risiko ved å klage. Sjekk besvarelsen din på kandidat.udir.no og rett den på egenhånd ved hjelp av sensorveiledninga fra Udir.no. Da ser du om du er nær noen av karaktergrensene. 

Lenke til kommentar
007Bond skrev (1 time siden):

Ny eksamenskarakter ved privatisteksamen vil erstatte både standpunktkarakter og gammel eksamenskarakter. Du kan likevel velge om du vil ha ny eksamenskarakter eller standpunkt og gammel eksamenskarakter stående på vitnemålet. Det er altså ikke mulig å la ny eksamenskarakter og standpunkt stå sammen på vitnemålet. Matteeksamen pleier riktignok å være ganske greit å vurdere om det er noe risiko ved å klage. Sjekk besvarelsen din på kandidat.udir.no og rett den på egenhånd ved hjelp av sensorveiledninga fra Udir.no. Da ser du om du er nær noen av karaktergrensene. 

Jeg tror dessverre at 4 passer med det jeg har levert. Kjipt når jeg vet at jeg er trygg i faget, men sånn kan det vel gå noen ganger. Hvordan ser det ut med både 6 og 4 på kortet? Burde jeg bare ta eksamen på nytt, eller si meg ferdig med dette?

Lenke til kommentar
MatteElev skrev (10 timer siden):

Jeg tror dessverre at 4 passer med det jeg har levert. Kjipt når jeg vet at jeg er trygg i faget, men sånn kan det vel gå noen ganger. Hvordan ser det ut med både 6 og 4 på kortet? Burde jeg bare ta eksamen på nytt, eller si meg ferdig med dette?

Det må du nesten vurdere ut ifra hva du ønsker å søke deg inn på senere. Jeg ville nok ha gått videre og heller lagt inn støtet i andre fag på VG3. Ingen andre enn Samordna opptak vil trolig bry seg om karakterene fra videregående, og du vil sannsynligvis ikke miste noen muligheter på bakgrunn av 4-eren. En 4-er er jo faktisk en veldig god karakter i R-matte. Se bare på foreløpig karakterstatistikk fra forhåndssensurrapporten. image.thumb.png.a71cf00e7f6138482c800264ad9cd9d8.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...