Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mangel på tingen, selger er ikke samarbeidsvillig - Kommer man noen vei videre med Forbrukerrådet, i praksis?


Bone

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte i fjor en sykkel som jeg var veldig klar på ovenfor selger at skulle klare en oppakking med sidevesker og vekt på et bagasjebrett, som tilsvarer det vanlige sykler med bagasjebrett klarer (25 kg). Dette var et "absolutt krav". Refererte også til en tidligere sykkel jeg eide, som de også fører og hadde kjennskap til, som jeg hadde benyttet til dette formålet tidligere. Dette var et så viktig punkt for meg, at dette var noe jeg snakket en del om. Er ingen sykkelekspert, men var klar på hva jeg skulle bruke den til. Fikk beskjed om at dette ikke var et problem, og jeg ble også tilbudt å sette på bagasjebrett dagen jeg kjøpte sykkelen. Jeg spurte om dette var noe jeg kunne komme tilbake om sette på siden, da jeg visste at jeg ikke skulle på en slik langtur/oppakkningstur det året (i fjor). Ingen problem, var svaret.

Nå i år skal vi på tur, og jeg har kjøpt mer utstyr til turen. Billetter og overnattinger er bestilt og betalt. Det viser seg nå at de ikke kan sette på bagasjebrett på sykkelen. Sykkelen er rett og slett ikke laget for dette. Man kan sette på et tredjeparts-bagasjebrett, men dette er ikke like stødig og tåler maks 15 kg. Relativt veldig langt unna 25 kg og "stødig" bagasjebrett som er festet direkte til sykkelrammen. Jeg har også blitt foreslått å kjøpe ekstrautstyr slik at jeg kan sette på en sykkelhenger bak. Det er også veldig stor forskjell på en sykkeltur, både opplevelse- og rutemuligheter, om man sykler meg sidevesker enn med en henger bak. Dessuten må jo også dette kjøpes inn. En utgift som heller ikke var meningen å ha. Og igjen - er heller ikke det samme som det jeg presiserte forbruket mitt å være.

Jeg har forsøkt å ringe og de har sagt de skal ringe tilbake, men aldri gjort det. Fått noen sporadiske sms om løsninger som nevnt over. Jeg har også sendt en utdypende mail, hvor jeg refererer til forbrukerkjøpsloven og krav med magler. Erstatning synes for meg i praksis å være eneste alternativ. Retting går ikke, og heving er kanskje ikke aktuelt? Alt ble oppdaget og tatt tak i samme dag, denne uken. 

Jeg hører veldig lite fra selger / sykkelbutikken.

Jeg har også nå en sykkel jeg ikke får brukt til det formålet jeg uttykkelig presiserte når jeg kjøpte den.

Hva gjør jeg videre? Har jeg noen sak, og hvordan er i praksis slike saker hvis man henvender seg til Forbrukerrådet? Kommer man noen vei, eller er jeg "rævkjørt" for å si det slik. Hva slags utfall kan man forvente seg? Slike saker tar vel også veldig lang tid?

 

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nå Forbrukertilsynet som tar seg av mekling i forbrukertvister. De kan ikke pålegge selger å gjøre noe som helst - kun mekle, men du kan deretter klage til Forbrukerklageutvalget. Dette kan ta 1-2 år. Et annet alternativ er å gå rett til forliksrådet.

Erstatning er vel ikke aktuelt her, siden du ikke virker til å hatt noe tap. Du kan kreve prisavlsag, men det er kun ved "særlige grunner" dette skal settes til den betydningen manglene har for deg, jf. fkjl § 31 (2). Det objektive avviket her virker til å være minimalt, så i utgangspunktet har du ikke krav på noe stort prisavslag. Siden kjøpet imidlertid virker å være formålsforfeilet og selger var klar over dine forutsetninger, vil jeg påstå at du har krav på heving.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei,

Tusen takk for svar. Erstatning var mitt forslag, siden jeg vil ha ekstrautgifter med å eventuelt kjøpe ny sykkel som kan brukes til mitt formål. Jeg har jo nå en sykkel som jeg ikke kan bruke til det jeg skal. Eventuelt var erstatning for merkostnader ved å kjøpe ny sykkelvogn og tilhørende produkter/utstyr for å feste dette, da det jeg har og det jeg har kjøpt inn ikke kan brukes på den sykkelen jeg har.

Prisavslag blir vel det samme som erstatning, i praksis? Om jeg får penger tilbake som reduksjon på pris, eller som erstatning? Jeg ønsker å bli kompensert for det som jeg må ut med i tilegg.

Heving er antagelig da aktuelt.

Hva vil det si å gå rett til forliksrådet? Jeg føler litt at selv med alle de "gode forbrukerlovene" vi har, så er det uansett en omfattende kamp med få gode, rettferdige og raske løseninger for den "lille mann".

Blir litt oppgitt og lei meg over hele situasjonen :( 

Lenke til kommentar

Du kan ikke kreve prisavslag i kombinasjon med heving, jf. fkjl. § 32, så hvis du ønsker å heve, er det erstatning du eventuelt kan kreve i tillegg. Som du nevner kan du kreve erstatning for prisdifferansen ved et dekningskjøp, jf. fkjl. § 53.

For å gå til Forliksrådet må du betale rettsgebyr og du kan risikere at de velger å ikke avsi noen dom. Hvis du ikke har gjort det allerede, bør du uansett sende en skriftlig henvendelse om hva du krever med en svarfrist og informasjon om at du tar saken videre til Forbrukertilsynet/forliksrådet hvis du ikke får svar. Dersom dette ikke hjelper, så er det tryggeste å ta saken videre til Forbrukertilsynet, så kan du vurdere senere hva du gjør videre hvis det ikke løser seg der.

Endret av Stigs_GTA_cousin
Lenke til kommentar
Gjest 99c84...e9e

Skjønner godt at du er skuffet og frustrert, men når selger ikke er samarbeidsvillig, og verdien er relativt liten, er det beste du kan gjøre å selge sykkelen på Finn og kjøpe ny ut fra de erfaringene du har gjort.
Eller forsøke å komme til enighet med butikken om å bytte i en sykkel som dekker ditt behov, eventuelt med mellomlegg.

Å gå via forbrukerråd og forbrukerklageutvalg vil ta minst 2 år og du er ikke garantert at det går din vei.
Forliksråd tar også tid og utfallet er mer eller mindre tilfeldig.
Rettssak er en  potensiell katastrofalt økonomisk i en så beskjeden tvist.

Velger du å gå videre med saken må du uansett føle deg sikker på at du kan føre skriftlig bevis som underbygger saken din.

Anonymous poster hash: 99c84...e9e

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...