Gå til innhold

Håndtering av penger i forkant av boligbytte


Gjest cdab3...d02

Anbefalte innlegg

Gjest cdab3...d02

Hei, om alt går etter planen skal jeg kjøpe bolig med samboer i løpet av de neste 6 månedene, forhåpentligvis innen september. Vi bor i dag i min leilighet.

Har for ikke lenge siden solgt mc, fått feriepenger og mottar også bonus neste måned. Så akkurat nå har jeg en del likvide midler jeg egentlig har lyst til å dytte inn i fond. Det er litt usikkerhet rundt hvor mye hun kan låne av banken (om i det hele tatt), da hun studerer og jobber deltid. Men hun skal hvertfall bidra med 1 mill i egenkapital, samt dekke 50% av avdragene på det lånet vi får. 

Da dette er min første bolig er jeg ukjent med hvor mye penger man må ha tilgjengelig under salg. Jeg ble litt rastløs av å ha så mye stående på konto at jeg puttet 100k i KLP likviditet og resten sammen med bufferen min. Vurderer å beholde en buffer på 50k, selge ut KLP likviditet og betale ned på eksisterende boliglån for garantert avkastning ettersom det er såpass kort horisont. Men jeg vet ikke om det får noe negativt utslag på låneevnen min dersom vi ender opp med mellomfinansiering. Ønsker i utgangspunktet ikke å røre ASK for å ta ut til egenkapital.

Mine midler er da grovt fordelt slik:

  • ASK ~400k
  • Buffer 210k 3.15% rente
  • KLP Likviditet 100k
  • Estimert verdi bolig ~3800k (denne er sannynligvis noen hundre lavere)
  • Boliglån ~2150k 4.08% rente (økes til 4.34% neste måned)

Noen som har noen tanker om hva som kan være lurt å gjøre?

Anonymous poster hash: cdab3...d02

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...