Gå til innhold

USB 3.2 Gen 2 - merkelig oppførsel


XE800

Anbefalte innlegg

Når den eksterne Samsung T7 1TB SSD'en er koblet til en USB3.2 Gen 2-port, som den skal støtte, så blir nedlastingshastigheten til disken elendig (5-6 MB/s fra Steam, mobilt 5G-bredbånd), mens hvis jeg flytter den til en USB3.2 Gen 1-port så får jeg den hastigheten jeg er vant med (ca 20 MB/s). I tillegg skjer det at disken kobler av og på (typ "A device was disconnected", "A new device was found"), dette skjer bare når den er i Gen 2-porten.

Hva kan dette skyldes? Er porten defekt? Er SSD'en skadd? Kabelen? Er det en innstilling et eller annet sted som må rettes? Jeg bruker en USB3.2 Gen 2 2x2 port i tillegg, som er rett ved siden av, er det mulig at det ikke går å bruke begge på fullt, og at jeg evt må velge i BIOS? Det er et MSI Z590 hovedkort.

Jeg bruker T7'en til å kjøre spill fra og det går helt fint via Gen 1 og 5Gbps, men når disken nå først støtter Gen 2 og 10Gbps hadde det vært kjekt å få det til å virke. Enda kortere lastetider er alltid bra. I følge CrystalDiskMark så ser alt OK ut (så vidt jeg kan skjønne). Vedlagt bilde fra henholdsvis Gen 2- og Gen 1-testing.

 

USB32gen2-cable1.png

USB32gen1.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...