Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Behandling av sponplate


Anbefalte innlegg

Jeg har endel vegger med tapet som nå er fjernet. Planen er å male på sponplatene, men hva må jeg huske på først?

Sponplatene er behandlet tidligere, regner jeg med? Må jeg da grunne de på nytt før jeg maler? Hva bruker jeg i kantene, akryl? 
Skal også gå over å tette hull med sparkel..

Fint om noen har noen tips eller svar på spørsmålene mine, takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå kjapt over med pussepapir, da fibrene til treet kan ha reist seg.
Så grunner du med Kvist- og sperregrunning (https://www.jotun.com/no-no/jotun/decorative/interior/products/jotun-kvist-og-sperregrunning), når dette laget har tørket så pusser du platene. Gjenta forrige steg en gang til, så er du klar til maling/tapetsering. :) 

Hjørner og takovergang fuger du med akryl eller annen overmalbar fuge med god strekkevne.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (41 minutter siden):

Gå kjapt over med pussepapir, da fibrene til treet kan ha reist seg.
Så grunner du med Kvist- og sperregrunning (https://www.jotun.com/no-no/jotun/decorative/interior/products/jotun-kvist-og-sperregrunning), når dette laget har tørket så pusser du platene. Gjenta forrige steg en gang til, så er du klar til maling/tapetsering. :) 

Hjørner og takovergang fuger du med akryl eller annen overmalbar fuge med god strekkevne.

Takk for respons! :) 
Pusser du med grovt eller fint sandpapir?

Lenke til kommentar

Vi slipte med 120 slipepapir på vårt soverom alle gangene, det er ikke noe behov for grovt papir da du vil slipe bort grunningen når du egentlig skal bare pusse bort "hårstrå" som har reist seg. :) 

Edit: Kan være greit å bruke litt grovt første gang du sliper, før grunning, men det avhenger av overflaten til sponplatene dine. Stryk over med hånden før du begynner, så kjenner du om det er for ru eller grei nok til 120 slipepapir. :) 

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...