Gå til innhold

Rester av rengjøringsvæske på sensor


Anbefalte innlegg

Etter at jeg rengjorde kamerasensor med https://www.google.com/search?client...UTF-8&oe=UTF-8
oppdaget jeg at den etterlot striper av hva som så ut som rengjøringsvæske. Prøvde en gang til og da ble det mye bedre, men fortsatt kunne jeg ane striper, men det var så pass lite at jeg lot det være med fare for å bare gjøre det verre. 
Er det egentlig noe jeg trenger bry meg med? Er jo ikke så ofte jeg skyter rett opp på himmelen med f/22 heller

Skal prøve å legge ved 3 bilder, 2 med f/22 og ett referanse med f/2.8

113223x7f3d2.jpg
113224xc1acc.jpg
113225x8fa64.jpg

Du kan såvidt se stripene/strekene nederst til venstre

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Ei stund siden du la inn denne tråden. Men jeg fikk lyst til å svare likevel.
Dette fordi spørsmålet om å selv rense bildebrikken er veldig interessant.
Og også om hvordan man kan gjøre det uten å skade brikken eller kameraet ellers.

På de bildene som du har lagt ved så har jeg problemer med å se stripene du nevner på min PC skjerm.
Har du tatt bildene mot noe "hvitt" med lang lukkertid? Noe som best får frem støy på brikken.
Selv bruker jeg å ta test bilder mot en hvit PC skjerm med lukkertid på 10-20 sekunder (kanskje mer) mens jeg beveger kameraet innenfor hvitt område.

Tar deretter bilde inn i Lightroom der det er funksjon for å vise "spots"

Hvis dine bilder er tatt med lang lukker så mener jeg du har klart rensingen veldig bra. Da hadde jeg ikke ville brydd meg før neste rensing. Støv kommer fort tilbake er min erfaring. Særlig når man bytter objektiv ofte.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...