Gå til innhold

Komplett.no, overprising, brukt og lureri !


Anbefalte innlegg

Quote:


On 2002-03-09 11:50, JarleW skrev:

.....men når det gjelder å levere brukte pc-komponenter istedet for nye; Det finnes det ingen unnskyldning for ! Enig i kritikken de får for det. Kan ikke skjønne at det kan være mulig å gi en brukt harddisk til noen. De nye er jo forseilet i antistatisk pose.

Sånn blir det når det jobber en gjeng med underbetalte? folk på lageret.



 

Tenk deg følgende situasjon:

En kunde leverer en datamaskin for oppgradering av harddisk. En ansatt i butikken åpner en ny harddisk og setter den inn og starter maskinen for å partisjonere og installere. Så viser det seg at maskinen ikke takler en så stor harddisk. Han pakker den ned igjen, forsegler den, og legger den tilbake sammen med de andre nye harddiskene. (denne harddisken er fremdeles ny, ikke sant?)

På et eller annet vis (sannsynligvis pga. en rotete ansatt) kan en gammel ødelagt/returnert/kassert harddisk ha havnet sammen med de nye?

 

Synes det virker litt merkelig at dersom man skulle prøve å selge en brukt harddisk med overlegg lar være å slette dataene på den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-03-09 22:41, jason skrev:

Quote:


On 2002-03-09 22:11, copycatz skrev:

Komplett selger brukte produkter som nye med viten og vilje. Ingen kan stappe en brukt harddisk i antistatisk pose og forsegle denne og selge den som ny uten å vite om det. Hvis de har så hjernedøde medarbeidere tror jeg ikke jeg ville handlet der uansett.


Komplett har en rett og slett elendig kundebehandling. Alt går på skinner så lenge du er der for å kjøpe og bestille nye deler, men den dagen dingsen du kjøper ikke lenger virker og du vil reklamere, er de ikke mye medgjørlige.


 

Den første saken var en hel maskin altså ikke snakk om emballert harddisk.

Sak 2:

 

Sitat fra Komplett sine kundesider:

 

 

"Emballer varen forsvarlig (helst i originalforpakning) sammen med alt medfølgende tilbehør"

 

"NB! HUSK AT PC-KOMPONENTER SOM ER SENSITIVE I FORHOLD TIL ELEKTROSTATISKE UTLADNINGER, MÅ PAKKES MED "ANTISTATISK EMBALLASJE" FØR INNSENDELSE FOR AT GARANTIEN PÅ DISSE PRODUKTENE SKAL VÆRE GYLDIG!"

(Beklager caps'en, brukte bare klipp og lim, gadd ikke noe annet)

 

"Ta alltid sikkerhetskopi og slett sensitive data før innsending."

 

sitat slutt

 

 

Det er faktisk ikke verre enn dette en trenger å gjøre det for å returnere en vare.

 

Ellers er det vel greit å legge merke til følgende:

 

sitat:

"Man kan ikke returnere produkter kjøpt på Komplett.no i våre Komplett Data-butikker eller omvendt."

 

 

 

En av sakene Computerworld tok opp i en artikkel 8.3 omhandlet et en harddisk som Komplett hadde fått i retur og som var solgt på nytt som NY vare!

 

Der var også en reportasje om hovedkort som var solgt som nytt til tross for at det var brukt. Komplett hadde til og med tatt seg bryet med å "forfalske" forseilingen.

 

I det hele tatt er det så mange saker, og det som kommer frem er antakelig bare toppen av isfjellet. For det første er det nok ikke alle som står frem med slike opplevelser, og mye av salget av brukt utstyr blir sikkert stappet inni ferdigmonterte PC-er, som gjør det vanskelig for kunden å vite at delene er brukt.

 

Nei. Ingen må innbille seg at salg av brukte komponenter som nye er en glipp i rutiner, hardt arbeidspress osv. Dette er bare billige unskyldninger.

 

Artikklene fra Computerworld finner du her:

http://computerworld.no/cwi.nsf/Alle/19E56...04?OpenDocument

 

 

Så til sak 2: Jeg har aldri hatt problemer med selve returen, jeg er fullt ut kompetent til å pakke inn PC-deler å sende disse tilbake. Nå var ikke det problemet heller med min groteske opplevelse. Jeg leverte nemlig inn "komponenten" i butikken der jeg hadde kjøpt den. Men når Komplett presterer å bruke 2 måneder på å få "komponenten" fikset, så er det helt uakseptabelt. Ikke tok de seg bryet med å svare på henvendelser heller - verken på telefon eller epost. Jeg måtte til slutt trappe opp i butikken selv og true med at jeg kom til å stå der forran kassen til de ordnet opp i saken. Slikt skal jo ikke være nødvendig overfor et selskap som liker å fremstå som en seriøs aktør.

 

Nei, Komplett har jeg fått nok av. Beholde kunder kan de hvertfall ikke - og ikke fortjener de det heller.

Lenke til kommentar

Quote:

(klipp)

 

Artikklene fra Computerworld finner du her:

http://computerworld.no/cwi.nsf/Alle/19E56...04?OpenDocument

 

(klipp)

 

Denne siden har en link til tre artikkler her som alle er publisert 8/3-02 (samme dag som denne linken)

 

Den første handler om en som var ute for å kjøpe cache. (selges cache nå for tiden, eller for tre år siden for den saks skyld?)

I den tredje står det at en fyr lukker døren i en komplett butikk i Oslo. (på Stovner har de ikke noen dør, i Oslo sentrum går døren igjen av seg selv - er man ikke forsiktig blir man klemt ihjel :smile:

 

Synes det lukter intifada her :eek:

Lenke til kommentar

Nok en idiot som klager over en eller annen Webshop..

 

Komplett.no er bra.. vet ikke noe om service fordi komplett har simpelthen vært så bra at jeg ikke har trengt det. Har handlet der en hel haug med ting der... og jeg har aldri fått en brukt ting.. i tillegg så har ikke akkuratt denne flexi-data.no butikken noe særlig bedre priser.. de er lettere sagt nesten identiske til komplett sine. Pakkene jeg har kjøpt har kommet på 2-3 arbeidsdager. Skal vedde på at alle webshopper er like j*velige når det gjelder pris.. man kan ikke bare senke og senke og senke priser uten at man går konkurs.

 

Og snakk om noname produkter... hvilken idiot kjøper de uannsett?? man kjøper et kjent merke man har erfaring med og sett tester av..

 

Ikke rart microplex selger de viftene billigere.. de spesialiserer seg på vifter, kjøling og kabinett derfor har de billigere produkter fra den kanten..

Og Komplett selger Chieftec Dragon Big Tower m/dør Sølv billigere enn microplex og bare 20kr fra flexidata.

 

i-am skriker ut om overprisning og nevner 2 tilfeller... hvem hadde kjøpt den strømforsyningene uannsett... Og det med Hansol skjermen så er det ikke sikkert at du hadde en finger i bilde. tenk om de plutselig hadde lyst til å sette ned prisen fordi ingen kjøpte den?? Komplett bestemmer vel selv hvor mye de skal selge skjermen for, og som _Dazzler_ sa.. ingen som truger dere til å kjøpe på komplett.

 

i-am du skriker så sinnsykt mye ut om den skjermen bare for å rakke ned på komplett, og få andre til å ikke kjøpe der. Jeg er kanskje enig med det med lureri, men overprisningen var litt på kanten. Nesten som å si at Intel har så sinnsyke høye priser på sine prosessore i forhold til AMD, og AMD har mye bedre ytelse. (nei ekke fan av AMD, og ja jeg vet at Intel ikke lengre har så høye priser).

 

i-am er selv en idiot som sier at komplett driver med idioti. Er det noen som driver med det så er det i-am.. siden det virker som om han MÅ handle på komplett. Liker du ikke prisene der så kan du gå et annet sted. Jeg er veldig fornøyde med prisene der jeg. hva er problemet med alle de tusen varene som er der?? på andre webshopper så er de kanskje 20 kr billigere og det er ingenting å spare.

 

Dette er nesten en diskusjon sånn som harddisk diskusjonene. Komplett er bra og det er sikkert flere enn meg som mener det, mens andre syntes komplett suger og sikkert flere som syntes det også. Alt kan ikke være perfekt slik som du vil ha det i.am.. virker som om du er en perfeksjonist.. :razz:

 

Det kommer til å være en evig diskusjon om hvilke webshopper som er best.. ingen som mener det samme. Så i-am kan holde kjeft og la andre bestemme selv hva de mener, for denne threaden gjør at folk for et negativt syn på komplett før de i det heletatt har handlet der.

Lenke til kommentar

fUsiOn jobber du på komplett eller har nær familie der ?

Det høres i hverfall sånn ut !

 

Desuten handler jeg ikke på komplett som du påstår .Sannheten er att jeg er en "gammel ringrev" i databransjen og følger nøye med på hva som skjer

her i norge i denne bransjen , da dette er meget intresant for meg.

Ja jeg liker ikke att datafirmaer driver på med lureri og annet snusk slik att det går ut over forbrukerne :sad:

Så dette med internett er fint da slikt snusk blir evaluert vekk av brukerne i og med att vi har ett interaktiv miljø hvor alle disse sakene kan "forenes" slik att folk flest kan få ett bilde av hva som virkelig skjer.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: i-am på 2002-03-10 02:52 ]

Lenke til kommentar

Jeg tror at hvis komplett først skulle selge "brukte" harddisker som nye, så tror jeg at de først hadde formatert disken et par ganger før de event. satt den i en ny maskin. Også sjekket etterpå om alt som var på disken faktisk var slettet.Det er mange ting i disse to sakene som tyder på at dette ikke var en bevisst handling. Det alvorligste her er jo personvernet til de som har fått utlevert en del av sitt privatliv uten selv å ha samtykket. Det lov til å gjøre feil og det må man regne med at Komplett også gjør.Komplett har jo lagt seg paddeflate. Nå skjedde vel disse to feilene ute i to av butikkene til Komplett Data. Og de butikkene har vel ingen ting å gjøre med Web-butikken http://www.komplett.no. Har selv handlet en del varer der i inneværende år, har ingen ting å utsette på komplett.no, de er vel ikke akkurat billigst på alt, men følger man med på demovare seksjonen der,kan man komme over et og annet som er billig..

Lenke til kommentar

Ikke 2 saker

5 saker fra computerworld.no ,

ja "jeg"(dere) har funnet flere saker vis noen gidder og lese min første innlegg (hovedinnlegget) Komplett.no, overprising, brukt og lureri !

en gang til.

 

Blant annet står det dette på en av sakene

sitat fra computerworld:

 

IBM ser meget alvorlig på Komplett Datas metoder

IBM er i sjokk over opplysningene om at Komplett Data selger brukt IBM-utstyr som nytt. Nå setter selskapet i gang full etterforskning. Økokrim kan bli koplet inn.

___________________________________________________

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: i-am på 2002-03-10 04:24 ]

Lenke til kommentar

Kjøre i-am

 

Du får det til å høre ut som om komplett bare selger brukte varer, og det bør i hvertfall du vite at de ikke gjør. Et selskap som omsetter for 553,4 millioner kroner gjennom sine internettbutikker kan ikke basere salget sitt på "gjennvining" av brukte data komponenter. Og hva om forseglinga var brutt på et hovedkort, big deal så lenge man får full garanti på produktet. Og når du prater om over prising så bør vel du som kaller deg en gammel "ringrev"i databransjen sikkert vite at prisene på datautstyr går opp og ned som en jo-jo. Regner forøvrig med at nesten alle butikker i denne bransjen har sine svin på skogen.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-09 23:56, cozmo skrev:


Nå er det slik at både Komplett og Norek er begge medlem i samme konsern, Norkom gruppen. da spørs det om ikk komplett får bedre priser hos Norek enn alle andre som kjøper hos Norek ???... Jeg tror at de har helt andre priser, ellers ville de gått konk for lenge siden.!!!!!!!


 

Norkom = Norek + Komplett Data

Norek -> Bedriftskunder (IT/Data-butikker)

Komplett -> Private og andre "ikke_hw_selgende_butikker"

Selvfølgelig så gir ikke komplett.no det samme for varene som andre data-bedrifter. I bunn og grunn så er det jo det samme firmaet.

Norkom/Norek/Komplett ligger på Kullerød Industriområde i Sandefjord i samme bygning.

 

Det som gjør at jeg handler hos dem er :

 

Tilgjengelighet av varer

Leveringstid -> samme dag

 

I andre rekke kommer prisen.

Får jeg varene samme dag (event. dagen etter) så gjør det ikke noe om det koster litt mer.

 

Ellers handler jeg fra microplex.no. Meget bra butikk !

Lenke til kommentar

Jaja gutter dere får gjøre akkurat som dere vil om dere tar sjansen og bruker komplett så er det deres egen sak.

Jeg prøver bare og belyse en del snusk som dette firmaet har holdt på med i den siste tiden.

men selfølgelig kan jeg ikke tvinge folk til og skjønne att de burde bruke andre butikker (være på vakt) da det er mange seriøse aktører i markedet som fortjener en sjanse, og som ikke snyter deg.

Dette med noname/ukjente merker er noe jeg har observert over flere år så det er godt begrunnet.

Så slutt nå og "Kjør" meg , jeg prøver bare tross alt og belyse denne "snuske" saken slik att oss forbrukere kan få det vi betaler får, ja jeg tenker komplett (og andre butikker) vil skjerpe seg etter dette :smile:

 

så dette er jo bare til vår fordel som forbrukere att vi tar opp slike saker slik att neste gang vi bestiller/kjøper noe fra en databutikk så tenker jeg nok att det er nytt :smile:

 

Ellers vil jeg bare si att det høres veldig merkelig ut i denne hardisksaken att man har gjort seg bryet og laget en falsk forsegling til en av de omtalte harddisk/maskin sakene. Ja det er jo ett konkret bevis på bevist juks :sad:

 

Sitat fra Computerworld:

___________________________________________________

Onsdag skrev vi om Jarle Molland, som hos Komplett Data Oslo kjøpte en brukt disk som skulle vært ny. Disken hadde i tillegg falsk forsegling

___________________________________________________

 

Som sagt man lager ikke en falsk forsegling uten grunn ! altså man har da gjort seg bryet og lage en FALSK forsegling. noe som er JUKS, uansett om det var en ny eller en brukt harddisk inni forseglingen.

Sånn er det bare.

 

Men selfølgelig liker man og ta sjanser og er en spenningsøker : Go to komplett :smile:

men husk nå vær på vakt !

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: i-am på 2002-03-10 13:59 ]

Lenke til kommentar

Jeg reagerer på at de av dere som ikke har hatt reklamasjoner står frem og roser servicen. Selfølgelig får dere service når dere legger igjen en masse penger i butikken! Det er når dere skal reklamere på på produkter som ikke holder mål dere får problemer. Da gir Komlett en stor F, og det som skulle vært kundebehandling blir kundemishandling.

Lenke til kommentar

hmm.. når vi først er i gang. skal vi skylde på Komplett.no butikkene/webshopen eller norkom??

hehe.. Microplex ligger også under Norkom..

Disse sakene.. har de hatt forbindelse med webshopen til komplett i det heletatt?? Det kan hende det er folk i buttikene som prøver å sindle i-am.. men hvis de liksom først skulle svindle.. hvorfor tok de ikke harddisken osv selv? siden de brukte den om igjen mener jeg..

 

jeg tror vi kan gi skylden på annsatte i de komplett butikkene overtalt.. ikke gi skylda på webshopen.. for den er bra.. ikke noe å klage på den.. hittil..

 

og copycatz.. var den ment til meg?? fordi jeg hakke rost at servicen er bra.. fordi komplett sin webshop er så bra at jeg ikke har trengt service..

______________________

fUsiOn

 

Abit KT7

Duron 800@[email protected]

31g@idle 36g@MAX

Alpha PAL8045

320MB RAM PC133@137Mhz

Asus V7700 GF2 Ultra

Actima 50x CD-ROM

Creative brenner 12x10x32

20,4GB Seagate

60,0GB WD

3404 Poeng i 3Dmark 2k

 

[ Denne Melding var redigert av: fUsiOn på 2002-03-10 14:04 ]

Lenke til kommentar

Bør du ikke føye til noe på de gjentatte Computerworld-sitatene fra "sjokkert" IBM? Så vidt jeg husker så ble det sagt innledningsvis av Endre Rangsnes at han ikke egentlig kjente saken og tok mange forbehold.

 

Jeg synes det sier seg selv at hvis man skal bedrive svindel og selge brukt som ny, så sender man ikke ut en disk med innhold på.

 

Når kunder oppfordres til å putte komponenter i originalpakning før retur, kan det vel ikke utelukkes at noen av kundene gjør den jobben så godt at en svikt i rutinene (eller litt for dårlige rutiner) medfører at noe havner der det ikke skulle.

 

Hørte en gang noe om en hønsegård og fem fjær -- åssen var det nå igjen...?

Lenke til kommentar

Kjøpte et Abit KR7A-133R hk som kostet meg 2086 kr for ca 1 uke siden!

Jeg sendte mail til Komplett å lurte på hvofor dette kh kosta så mye i forhold til KR7A-133 hket!

Jeg fikk i svar at eneste forskjellen var at KR7A-133R støtta høyere cpuer!

Samme dag som de svarte på mailen satte de ned prisen på hket til 1804 kr!

Vet ikke hvorfor de satte ned prisen,men det hjalp å sende mail ivertfall:)

Lenke til kommentar

Hehheh folkens,komplett har satt ned den berømte nomane strømforsyninga (aashima)350w som jeg nevnte i hovedinnlegget (Komplett.no, overprising, brukt og lureri !) fra kr 458 i går til kr 365 i dag(se link)

etter att jeg tok opp denne saken . så det nytter og klage og følge med på hva som skjer :smile:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...3&GrpID=10&s=pl

 

Så folkens vær beviste forbrukere og følg med på ting , ja det er slik vi får kvalitet og det til gode priser :smile:

 

hilsen i-am :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: i-am på 2002-03-12 02:21 ]

Lenke til kommentar

Nå er det slik at både Komplett og Norek er begge medlem i samme konsern, Norkom gruppen. da spørs det om ikk komplett får bedre priser hos Norek enn alle andre som kjøper hos Norek ???... Jeg tror at de har helt andre priser, ellers ville de gått konk for lenge siden.!!!!!!!

 

Norkom = Norek + Komplett Data

Norek -> Bedriftskunder (IT/Data-butikker)

Komplett -> Private og andre "ikke_hw_selgende_butikker"

Selvfølgelig så gir ikke komplett.no det samme for varene som andre data-bedrifter. I bunn og grunn så er det jo det samme firmaet.

Norkom/Norek/Komplett ligger på Kullerød Industriområde i Sandefjord i samme bygning.

Norek er komplett sin leverandør av varer. Komplett betaler like mye for varene sin fra Norek som alle andre dataforhandlere gjør - dette vet jeg. Det Komplett (og flere andre gjør) derimot gjør er å selge det som er billig å kjøpe inn (tastatur, mus, diskettstasjon osv) ut med så mye som 150% fortjeneste (eller mer). Så dropper de prisenen på CPU og RAM og selger de med 0 fortjeneste/små tap. "Dumme" forbrukere som bare sjekker pris på CPU og RAM "går rett i fella" og sjekker ikke prisene på alt det andre, som ligger ganske høyt i pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...