Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er det for noe?

"fsck -y" er en UNIX kommando som kan kjøres under oppstart for å reparere "permitions" etc. Hvis maskinen står på 24/7 skal dette ordnes automatisk men de fleste av oss setter jo ihvertfall maskinen i dvale...

 

Gjør følgende:

-start maskinen

-hold nede eple +s

 

det dukker da opp en unix prompt-skjerm (DOS-aktig)

-skriv fsck -y

-trykk enter

-la maskinen jobbe

-hvis maskinen forandrer noe mens den jobber skriver du fsck -y en gang til.

Når maskinen ikke lenger finner noe å forandre skriver du: reboot og trykker enter.

 

Håper det hjelper.

 

P.S.: Dette er ikke lenger nødvendig i OS X 10.3

P.P.S.: Du er sikker på at han har så mye plass igjen på HD'en? Han har ikke en stor fil liggende i søplekassa eller lignende?

Lenke til kommentar

Et veldig konkret tips kan også være å gå inn i "disk utility" programmet og velge "repair disk permissions" (heter garantert noe annet på norsk os:) ). Har hjulpet meg kraftig ved et tilfelle.

 

I os 10.3 slipper du vistnok å tenke på slikt og defragmentering. Kanskje du skal vurdere en oppgradering? jeg liker 10.3 knallgodt. 10.2 er veldig bra men 10.3 er liksom bare enda bedre, hehe:)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hvis det er lenge siden du har formatert, å innstalert Mac OS på nytt, så kan det være lurt å gjøre det

 

HAHA, stakkers deg, det er ganske lett å vite at du ikke har mac, der finnes ikke ting som formatering. :laugh:

Hva?

 

Selvsagt finnes det formatering på mac.ç

Gjør det??

 

JEg har hat en mac i 9 år og aldri brukt det. Har aldri hatt behov for det. Untatt når jeg formaterte mac disketter til PC disketter.

 

Jeg føler meg ganske flau nå :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...