Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feriepenger etter og å sluttet i jobb


dvanleur

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et spørsmål om feriepenger og å slutte i jobb.

I fjor 1. oktober sluttet jeg hos min forrige arbeidsgiver, hvor jeg jobbet 60%. 

Regelen som gjaldt der var at feriepengene ble utbetalt i juni, men lønnen ble også utbetalt. Hvis jeg tok fri i året fikk jeg ikke betalt den dagen eller ukene. Så hvis jeg for eksempel tok 3 uker fri i august, fikk jeg 3 uker mindre lønn i august.

Siden jeg hadde 60 % jobb, hadde jeg krav på 15 dager. Av disse 15 dagene har jeg brukt 9 av dem, og 6 dager har jeg ikke brukt.

Der ingen oppgjør med til feriepenger på min siste lønnsslipp.

I min forutsetning betyr dette at jeg skal få utbetalt feriepenger fra 2021 i år minus 6 lønningsdager, eller tenker/regner jeg feil?

Endret av dvanleur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 hours ago, dvanleur said:

Hei,

Jeg har et spørsmål om feriepenger og å slutte i jobb.

I fjor 1. oktober sluttet jeg hos min forrige arbeidsgiver, hvor jeg jobbet 60%. 

Regelen som gjaldt der var at feriepengene ble utbetalt i juni, men lønnen ble også utbetalt. Hvis jeg tok fri i året fikk jeg ikke betalt den dagen eller ukene. Så hvis jeg for eksempel tok 3 uker fri i august, fikk jeg 3 uker mindre lønn i august.

Siden jeg hadde 60 % jobb, hadde jeg krav på 15 dager. Av disse 15 dagene har jeg brukt 9 av dem, og 6 dager har jeg ikke brukt.

Der ingen oppgjør med til feriepenger på min siste lønnsslipp.

I min forutsetning betyr dette at jeg skal få utbetalt feriepenger fra 2021 i år minus 6 lønningsdager, eller tenker/regner jeg feil?

Det er en vanlig misforståelse å blande feriedager og feriepenger. Det er to separate ting. 

Feriedager opparbeides etter ferieloven (Kort oppsummert før og etter 30 september som er et skille). Normalt sett 25 dager ved en 100% jobb. Disse 25 dagene kan man i praksis tenke på som permisjon uten lønn. 

Feriepenger opparbeides året før, vanligvis er det 10,2% av årslønna. Som utbetales i juni/juli. 

 dvs. at du skal ha alle feriepengene du opptjente deg i fjor uavhengig av hva du tar ut av ferie i år. Lønnslippen på måneden du tar ferie på i år skal trekke fra dagene du er borte fra normale arbeidsdager (unntatt søndager)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Feriepenger etter og å sluttet i jobb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...