Gå til innhold

Avansert relè for pumpe


Anbefalte innlegg

Jeg holder fortsatt på med min pc, og en viktig del jeg mangler er et relè til pumpa.

Jeg er lei av å trekke ut og sette inn kontakten, og ha 2 strømkabler.

Derfor tegnet jeg opp et sjema, og mitt spørsmål er vil dette fungere?

rele.JPG

Enkelt forklart kommer det 12V inn til relèet når pc`n starter og slipper da gjennom strøm til pumpa. Dette er basis funksjonen men jeg vil gjerne ha et lys så jeg kan se om pumpa går hvis for eksempel en ledning skulle dette av.

Derfor har jeg satt inn en motstand inn til pumpa som gjør at led`n skal få noe å måle over. Deretter er det en likeretter for å få likespenning etterfulgt av en til motstand for at Led`en skal få riktig spenning.

Man kan jo ved å bytte ut motstandene og sette inn et relè i stedet for Led og da koble den til PS_ON f.k.s så pc`n slår seg av hvis pumpa stopper, men det trenger jeg ikke.

 

Vil dette fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sant at pumpa ikke får riktig spenning, men den får bare noen få volt for lite så det spiller ingen rolle.

Hvis jeg kobler som du sier likeretteren over pumpa blir det en paralellkobling og da blir hele poenget borte. Da får jeg ikke vite om det er noe feil hvis det er en feil med, eller like ved pumpa.

Jeg må inrømme at jeg ikke har tatt i betrakting spenningsøkningen over likeretteren, så verdiene på motstandene er ikke riktige lenger.

Lenke til kommentar

går det ikke ann å bare koble pcn til en skjøteledning med bryter, så går pumpa på når du skrur på bryteren, og 5sek senere har du jo rettet opp rygg og er klar til å trykke på påknappen, dermed er vannstrømmen igang og cpu er trygg.

 

Vet ikke om dette er tullete men det virker mye enklere enn det du driver på med

Lenke til kommentar

Det enkleste er jo bare å kopiere Waterchill-enheten, hvor det kobles inn 12v driftsspenning på ett relè, og pumpen er koblet på relèt igjen..

Klundrete forklart, men det er like enkelt som det høres ut. :p

Indikatorlampe trenger du vel strengt tatt ikke, men det blir jo enklest å kjøpe en som er beregnet på 220v, og paralellkoble denne ut av relèt sammen med pumpen.

Lenke til kommentar

Hondaen: Takk for tipset MEN uansett om du har et lys som går på 230V kan man jo ikke koble det rett i serie med pumpa.

Bruke en liten motstand da også koble lyset over den?

Jeg skal se hva jeg har i kjelleren, men jeg har ikke akkurat lyst til å kjøpe så mye greier når jeg har en god del liggende.

Dessuten er det ikke bare for å få et lys, jeg kan koble på et rele og derfra få mange tilkoblingsmuligheter(som fks PS_ON).

 

Admin'c: Det er slik jeg har det i dag, det er ingen dum løsning, men jeg vil ha 5V Sb siden jeg kanskje skal bruke denne til noe annet senere.

Dessuten siden det er koblet flere ting inn i den kontakten og det blir litt mye kabler under bordet med enda en skjøteledning. ;)

 

Å lage det selv er morsomst!!

 

Jeg vil føye til med å si at å holde på med 230V for nybegynnere, eller andre som ikke kan det.... kan være livsfarlig.

Lenke til kommentar
Hondaen: Takk for tipset MEN uansett om du har et lys som går på 230V kan man jo ikke koble det rett i serie med pumpa.

Hva iallverden skal du med en seriekobling etter ? Du parallellkobler pumpen og lyset..

 

Er ikkenoe problem.. pumpe og lys får samme spenning ved parallellkobling.

 

 

En parallellkobling er en strømdeler kobling. Samme spenning over delene.

En seriekobling er en spenningsdeler kobling. Samme strøm gjennom delene.

Lenke til kommentar

Poenget med dette lyset er at det skal være en seriekobling.

Hvis det er en paralellkobling får jeg jo ikke vite om det skjer en feil med pumpa, ledningene til pumpa eller i pumpa. Lyset vil jo lyse selv om det skulle være et brudd der.

(dette kom kanskje ikke godt nok frem i teksten)

 

Det du sier er jo helt riktig men dette blir en løsning som ikke er akkurat det jeg ville ha. Det er hakket før å koble en Led` på 12V inn til relèet.

 

Det ser ut som jeg kanskje likevel bruker en paralellkobling og heller bruker en liten 230 til 12V transformator som jeg har liggende :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...