Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan noen hjelpe å forstå hva fastlegen min har tenkt videre?


Gjest 97efd...b35

Anbefalte innlegg

Gjest 97efd...b35

Trådstartere på denne helsedelen av forumet har også følelser. Jeg synes mange er direkte ufine i væremåten av de som har svart i tråden.
De siste døgn har gått i fra å tenke. "Ja, en må regne med noen innlegg i fra enkelte insensitive". Til at en blir matt av all motbøren,
til at man får vondt i magen av å tenke på denne trådens eksistens.

Det finnes nå to andre anonyme debattanter i tråden til nå. Og det er vel egentlig en form for debattmisbruk i seg selv?
Det er jeg som har lagt ved sykehistorikken min som behøver anonymiteten mest.

Det virker også å være hyppig bruk av selvforsterkende støtteinnlegg og bruk av likes og sånt i helsetrådene. Her føles det i fra
min side som om dere har rottet dere litt i sammen for å stemple meg som en som lider av sterk helseangst.

Jeg håper at dette innlegget her ihvertfall for meg kan virke terapeutisk. Så legger det i spoiler, altså et skjult egetsitat, som
de som vil kan åpne om de ønsker.

Spoiler

Jeg har lest alle innleggene, og det virker som det kun er to bidragsytere, Budeia og Subaru som har noe konstruktivt å fare med.
Hvor det ser ut å være en viss pasientforståelse.

Nå kan du som leste det sikkert sitte å si til deg selv, at han ikke leste mine bidrag. Jo jeg har lest alle.
Men, mange innlegg inneholder "giftigheter" og feilaktige påstander om meg, som du ikke klarer å finne igjen i fra det jeg har delt.
Rett og slett en rekke påfunn. At du har noe å si om helseangst, eller for hyppig bruk av fastlegen,
fritar deg ikke for "synden" å lage pølsevev rundt dette som byggestein for videre argumentering.
Det er mange av beskrivelsene jeg rett og slett ikke klarer å kjenne meg igjen i.
Jeg startet med et langt innlegg og det var kanskje det som ble feil fra min side, for å ta litt selvkritikk.
Mange av dere virker å bare ha skumlest det og plukket biter som passer i narrativet deres.
Jeg ba ikke om å få tilbakelevert et narrativ som tillegger meg ting.
Jeg ba om hjelp til å forstå de målte verdiene, altså B12-vitaminstatus og det rundt diagnostisering. Jeg har gått i 6 år uten
en endelig utredning som enten stadfester en mangelsykdom eller som avkrefter det.

Pga. covid så har jeg gjort det motsatte av det dere insinuerer om overforbruk av fastlege. 
Jeg har vært til kontroll, men utover det så har jeg brukt fastlegen minimalt.
Jeg var til fastlegen for noe helt annet, og det andre der går da sin gang og er under kontroll.
Så i 2021 var jeg fysisk hos fastlege to ganger tror jeg. Ene besøket var for noe nyoppstått fysisk som behøvde behandling.
Det andre var for en etterkontroll som legen selv hadde skissert at jeg skulle møte til.
Ellers har jeg i 2021 hatt en e-konsultasjon fordi resept var utløpt, og jeg behøvde fornyelse.
Også var jeg altså til denne etterkontrollen for B12-vitaminet siden det hadde gått et halvt år,
og det virket rimelig å ta tak i problemstillingen igjen.
Dette kan dere naturligvis ikke vite om meg,
men dere får det til å høres ut som om jeg farer til legen for de minste ting 5-6 ganger i året.

Jeg har heller ikke hatt anledning på lenge til å få spurt om de ubesvarte sidene ved denne B12-diagnostiseringen, fordi jeg har
vært nobel å gitt andre mer trengende folk legens tid. Vi har vært igjennom en 2 år lang pandemi. Det kan ha vært andre folk som har
hatt helseangst rundt covid. Noe jeg ikke vil si at jeg har lidd av. Det kan ha vært andre folk som har behøvd antibiotika,
oksygen, kreftoppfølging og andre mer vanlige folkesykdommer som behøver tilsyn.
Som med alle pasient og legerelasjoner så har jeg gjennom de 8 årene også fått en relasjon.
Og jeg har ikke oppfattet at legen min har følt at jeg har vært til bry og han har vært blid og grei å møte han.

Det jeg reagerer mest på i fra innleggene i tråden er hvor bagatelliserende holdning dere har til B12-vitaminet.
Dere setter det i bås av andre vitaminer og kosttilskudd atpåtil. Mangelsykdom av B12-vitamin har jo vært lenket til i tråden,
og det burde være forståelig at noen forblir udiagnostisert og noen få får irreversible skader som følge av det.
Jeg tror ikke at jeg har fått skader til nå.

Her er en stor feiltolkning som ble gjort av meg. Jeg forsøkte å forklare noen detaljer om B12-resept og det blir med vilje misforstått
på verst mulig måte som dere kan finne på egentlig.

Altså i fra mangel på B12-total var et faktum via blodprøve med forhøyet homocystein som bekreftelse,
så har jeg hatt stående resept på B12 i Norge, av norske leger.
Inntil seponering ble oppstartet. Og jeg har altså samarbeidet om seponeringen med min egen fastlege.
Jeg har kjøpt B12-vitaminene i fra apotek i besøkelseslandet. Og ikke noen nettside som skal selge deg alt mulig av kosttilskudd.
Da har jeg altså gått inn å kjøpt dette vitaminet for en rimeligere penge, som da også er produsert av anerkjente farmasøytiske selskap.
Fastlegen min i Norge ble godt informert om dette med en gang jeg kom hjem, slik at jeg kunne ha fått beskjed om å ikke ta de,
og heller ta noe han har gitt resept på. Fastlegen fant det nok litt diagnostisk interessant at det ihvertfall fantes respons.
Og fastlegen fulgte altså opp at B12-nivåene aldri ble helt borti veggene. Bonusen med dette er at jeg nå vet litt mer om
hvilke doser som er tilstrekkelig for meg dersom jeg skulle stått videre på piller. Da den forsøksperioden pågikk en stund, så pratet
jeg med fastlegen om å forsøke disse vedlikeholdssprøytene. Fordi det ville gi meg mindre bry med å glemme å ta vitamindosene daglig.
Den perioden var for meg veldig praktisk. Det ble gitt resept og jeg møtte opp hos helsesekretærene ved legesenteret
som administrerte dosene.

For det første så gis ikke resept til pasienter uten at det er en årsak bak.
For det andre så misforstod jeg kommunikasjonen like før jeg reiste på ferie.
Det lå altså en resept klar til meg på B12-ampuller til injeksjon.
Denne lå hos Helsenorge.no Et nettsted som jeg ikke var så vant til å logge meg inn på særlig hyppig.
Fastlegen utstedte e-resept, men jeg fikk ikke med meg noen muntlig beskjed som jeg kan huske.
Derfor ble resepten ulest.

Jeg var litt i villrede om jeg skulle vente til etter ferien, som var på 4 uker.
Eller om jeg skulle kjøpe noe B12-vitamin over disk. Jeg valgte å kjøpe B12, siden jeg nylig var boostet på cyanokobalamin.
Fastlegen hadde jo ikke boostet meg om han ikke trodde jeg behøvde det. Jeg forstår jo ikke forskjellene heller på
alle måter B12 blir foreskrevet. Men, jeg forstår det vel sånn nå at disse 5 sprøytene som blir gitt over, hva var det
et par ukers tid, er for å få nivåene opp raskt. Deretter så vil hydroksikobalamin sprøyter være vedlikeholdet videre,
og de gis mye sjeldnere. Da 4 ganger i året. Akkurat hva ventetiden kan være fra de første 5 boostersprøytene til vedlikeholdssprøytene,
det vet jeg ikke nok om. Sånn uinformert så syntes ihvertfall jeg det var rart å skulle gå en hel måned uten noe B12-vitamininntak,
etter en slik hurtigboosting.

Så jeg kjøpte B12-vitaminet.

 

Anonymous poster hash: 97efd...b35

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...