Gå til innhold

Grepet av den doble Avokadoeffekten


Anbefalte innlegg

Jeg hadde lest anmeldelser og var skeptisk til boka, kanskje like skeptisk som Thomas Neteland var til avokado, før han smakte. Men Neteland fikk sansen for avokado og putter det den dag i dag i så mange matretter som mulig. Det samme gjorde jeg med boka hans. «Du kan ikke gripe det før du selv har blitt grepet» skriver Neteland. Jeg ble grepet. I tillegg til å anbefale boka til klassekamerater og fått skolebiblioteket til å kjøpe den inn, griper jeg nå tastaturet for å fortelle om den nye boka Avokadoeffekten av Thomas Neteland. Det er en bok til deg som vil utvikle deg som menneske og som kristen.

I boka forteller Neteland om hendelser fra sitt eget liv og bruker erfaringer og kunnskap han har plukket opp på veien – veien vi alle går på, noen mer entusiastisk enn andre. For mens noen går med hode bøyd og blikket i asfalten, danser noen seg over humper og svinger. Hvorfor denne entusiasme og hva er entusiasme. Entusiasme kommer fra gresk betyr å være i Gud. Det er det boka til Neteland handler om – livet i Gud. Gjennom kapitlene gjenoppdager man nydelige ting som evangeliet og nåde – og det skaper entusiasme.

Boken til Neteland er lettlest og fengende. Den har en tendens til å stanse ved momenter, andre forfatter ikke stanser ved. Mens vi tar mange ord, utrykk, fenomener og lovsangstekster for gitt og aldri tenker over, stopper Neteland opp og undersøker hvorfor ting er slik de er. Boken som er så alvorlig fordi den tar opp så viktige emner, bærer også et vakkert preg av ironi og spøk.

Jeg kjenner folk som ikke klarer å legge fra seg bøker, men har aldri skjønt hvordan man kommer til det punktet der man ikke klarer å slutte å lese. Nå har jeg opplevd det selv. Boka til Neteland handlet om meg, kulturen jeg er en del av og livet mitt. Den berører alle deler av kristenlivet og belyser mange sider av kristenkulturen i Norge i dag.

Mye av skepsisen min til boka handler om at jeg er introvert og kommer fra en introvert kristen kultur med treårer, den blå sangboka og tynn husholdningssaft. Jeg var redd for at boka skulle sette meg på plass og fortelle meg at jeg måtte rope mer halleluja og innføre røykmaskin på bedehuset. Det trenger jeg ikke, jeg er allerede entusiastisk nok, jeg har Gud i meg, og Avokadoeffekten har hjulpet meg på veien til å se hvordan livet med Gud kan og bør se ut.

Boka er for alle kristne sammenhenger, alle personligheter, alle aldre og folk fra alle bakgrunner. Den handler nemlig om hva som binder oss sammen, på tross av det som vanligvis skiller oss, at vi er grepet av Gud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...