Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sykepenger i konstituert stilling


Gjest 235fb...08b

Anbefalte innlegg

Gjest 235fb...08b

Hei! 
Jeg stod konstituert i en stilling som butikksjef, som tilstadighet ble forlenget. Ble sykemeldt i slutten av den da værende kontrakten. Fikk beskjed om at sykepengene ble forskutterte og jeg skulle ha samme lønnen som jeg hadde før jeg ble sykemeldt. Nå har arbeidsgiver brukt beregningen til nav og betaler ikke ut det overskytened siden kontrakten min nå er gått ut på dato og jeg skulle ha vært tilbake i stillingen som assisterende butikksjef. Nå er situasjonen også slik at om jeg hadde vært tilbake så hadde jeg vært konstituert som butikksjef på nytt igjen siden butikksjefen er i permisjon. 
 

Er det ikke stillingen jeg er i på sykemeldingstidspunktet som skal brukes, skulle jeg ikke ha hatt samme lønnen som jeg har hatt de siste 11mnd? Hadde fastlønn, nå er lønnen mellom 2-4000kr lavere. 
 

Nå skal jeg over på foreldrepenger og har fått beskjed at det går da fra nav, for de kun forskuterer til butikksjefer? 😏🤷🏻‍♀️

Anonymous poster hash: 235fb...08b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge var du i den stillingen? Utgangspunktet for beregning er gjennomsnittet av de siste tre måneder: https://lovdata.no/lov/1997-02-28-19/§8-28. Se også neste paragraf. 

Det er NAV som betaler både sykepenger (etter en viss sykemeldingsperiode) og foreldrepenger, men mange arbeidsgivere forskutterer dette og krever så tilbake penger fra NAV. Dersom arbeidsgiver ikke forskutterer, må man melde inn dette kravet til NAV selv noe som i realiteten betyr at man får penger seinere...

Synes arbeidsgiveren din høres vanskelig ut. 

Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (På 22.4.2022 den 7.57):

Hvor lenge var du i den stillingen? Utgangspunktet for beregning er gjennomsnittet av de siste tre måneder: https://lovdata.no/lov/1997-02-28-19/§8-28. Se også neste paragraf. 

Det er NAV som betaler både sykepenger (etter en viss sykemeldingsperiode) og foreldrepenger, men mange arbeidsgivere forskutterer dette og krever så tilbake penger fra NAV. Dersom arbeidsgiver ikke forskutterer, må man melde inn dette kravet til NAV selv noe som i realiteten betyr at man får penger seinere...

Synes arbeidsgiveren din høres vanskelig ut. 

Hei! 
Jeg var i stillingen i 11mnd før jeg ble sykemeldt. Sykepengene er blitt forskuttert men jeg synes det er vanskelig å skjønne meg på de siste lønnsslippene. Jeg får utbetalt mindre enn på fastlønnen, da nav har beregnet grunnlaget ned til 6g. Som er 2455kr pr dag. Hadde fastlønn både som butikksjef og som assisterende. Så lønnen var akkurat det samme hver mnd, det er den ikke lengre 🤔🤷🏻‍♀️  Man skal jo også ha beregnet feriepenger av 46dager men her beregnet arbeidsgiver det av lønnen som jeg har som assisterende og ikke av snittlønnen jeg har hatt som butikksjef.  🤷🏻‍♀️ 
 

Nå skal jeg søke om foreldrepenger og er fryktelig usikker på om arbeidsgiver har gjort ting riktig. Jeg var jo butikksjef da jeg ble sykemeldt. Burde de ikke da forskuttere foreldrepengene? 🤔 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...