Gå til innhold

Laging av etch?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En etch er vel et resultat av en etsing. Jeg har sett en worklog en gang hvor en eller annen laget sine egne etsinger, men han forklarte ikke hvilket middel han brukte til å etse i plasten. I teorien skulle vel flere løsemiddel kunne brukes. Etsinger på kobber blir vel utført med svovelsyre eller saltsyre. Områdene som ikke skal preges blir blokkert med voks eller gummi.

 

Jeg har jo ikke prøvd dette, men det bør jo kanskje prøves.. :whistle:

 

Jeg tror kanskje at jeg ville prøvd å maskere områdene som ikke skulle preges med en sjablong-folie eller slik sjablong-gummiblanding som blir brukt til bla. maling med airbrush. Mulig man kan helle på litt aceton, la det virke en liten stund og så skylle det av med vann?

 

(ikke prøv dette på vinduet i kabinettet ditt først, før du har forsøkt med et lite stykke som det ikke er så farlig med...)

Lenke til kommentar

man kommer også langt med dremel-skills. Det eneste man trenger å gjøre er å matte ned den delen av bilde som er svart (den er grå/hvit/matt på klistremerket), så får man denn effekten av at lyset bryter gjennom her, men ikke der det er helt glatt. Duden på metku.net har en ganske heftig en, men den er laget med cnc maskin. Noen av de mest imponerende selvlagde "etchene" jeg har sett er fra denne work-loggen på bit-tech-forumet.

Lenke til kommentar

Det er mulig å bare printe ut på et sånt transparent ark (sånn som brukes til overheader) og feste det på vinduet. Så en guide en gang men husker ei hvor.

 

Han Wolverine på bit-tech.net har gravert inn de bildene sine. Trenger en stø hånd og en god dose tålmodighet for å gjøre noe sånt ja :yes:

Lenke til kommentar

Jeg har jo selv laget en liten "graverings-etch". Jeg laget en AMD-logo på ca 3x3 cm i fronten på maskina. Workloggen min viser et bilde eller to av det. Da graverte jeg bare med et 0.7mm borr på en dremel for hånd.

 

Det går jo så klart an å bare maskere med tape og pusse ned med sandpapir siden det er så store flater i det som er skissert.

Lenke til kommentar

Du kan få disse dataskjært i såkalt "sandblåst/edge" folie.

Jeg eier en bedrift som kan gjøre dette, men du får sende en pm om det er aktuellt. Det er som kjent ikke anledning til å reklamere her inne.

 

(Trenger ikke bli særlig dyrt og du kan selv levere inn den filen du vil ha produsert om du har et vektorbasert filformat som feks. AI, CDR, Vektor EPS etc.)

Lenke til kommentar
Du kan få disse dataskjært i såkalt "sandblåst/edge" folie.

Jeg eier en bedrift som kan gjøre dette, men du får sende en pm om det er aktuellt. Det er som kjent ikke anledning til å reklamere her inne.

 

(Trenger ikke bli særlig dyrt og du kan selv levere inn den filen du vil ha produsert om du har et vektorbasert filformat som feks. AI, CDR, Vektor EPS etc.)

Har du et bilde eller noe av det?

 

Hørtes ganske kult ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...