Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Justismord serie.


Jan Clementz

Anbefalte innlegg

Jeg har inntrykk av at det finnes kyndige mennesker i dette forumet som er opptatt av norsk rettsvesen og ber om støtte. Jeg tror jeg trenger å komme på førstesidene i alle landets aviser og radio og TV. Jeg har en gode saker i så måte.

Jeg er uskyldig dømt i en rekke voldssaker fordelt på fire dommer i Sandefjord byrett i åremne 1965 -1969, og har sonet seks år i fengsel, sikringsanstalt og sinnsykehus. Jeg har forsøkt å få alle sakene gjenopptatt tre ganger. En gang til Sandfjord byrett i 1998, og  to ganger til Gjenoppakelseskommisjonen for straffesaker i 2004, og februar 2021. Kommisjonen har ennå ikke staret behandlingen av min siste begjæring om gjenopptakelse. Det er samme aktor, dommer og forsvarer i de tre første dommene. ( I første dom skiftet jeg advokat før hoveforhandlingen, og i siste dom møtte en ny aktor). 

Her er innledningen til de fire straffedommene:

En lørdagskveld ved  2330 tiden i september 1964 var det samlet mange ungdommer på torget i Sandefjord etter at resaurantene var stengt. Taxistasjonen lå vis a vis pølseboden Bob-Bar, og et busstopp var i nærheten. Jeg hadde kommet hjem fra 21 månder i utenriksfart, og sto ved Bob å snakket med noen jeg kjente da ble oppmerksom på at  gutt som jeg kjente som ble kalt "Bingo" sparket en ungdom som lå på bakken etter ansiktet. Jeg styrtet til å dro "Bingo unna og ba han slutte med slikt. Ca. 20 minuttersenere en gutt som ble kalt "Krølle" løpende og ba meg se på "Bingo" som hadde sloss med en flokk ungdommer. Jeg ville ikke se på det, men han sa jeg måtte! og dro meg med. Da jeg kom til åstedet ca, 20 meter fra Bob-Bar var det ingen tegn til slosskamp. Men etter noen sekunder så jeg "Bingo" gikk til angrep på en gutt som han slo i ansiktet slik at denne falt i bakken. Deretter begynte "Bingo" å sparke etter ansiktet hans. Jeg ville gripe inn mot "Bingo" men en annen gutt gikk fram og begynte å slå han. "Bingo" gikk til angrep på gutten og slå et kraftig slag, men bommet og mistet ballansen og falt i bakken. Da "Bingo" reiste seg opp fra krabbestilling tok gutten kvelertak på "Bingo"som ikke greide å komme fri. Dette kvelertaket holdt gutten i minst 20 sekunder. "Bingo" sluttet å bevege seg og jeg så at han ikke fikk puste. De var nå 2-3 meter fra meg. Jeg sa til gutten at han måtte slippe kveletaket, ellers dreper du ham!  Men gutten fortsatte å kvele. Da sa jeg: "Jeg gir deg tre advarsler. Slipper du han ikke slår jeg til deg i ansiktet"! Gutten fortsatte å kvele og "Bingo begynte å bli blå i ansiktet. Da gikk jeg to skritt fram og slo til gutten i ansiktet så han falt i bakken. "Bingo" gikk en kort runde og kom tilbake, og sparket til gutten i ansiket uten at jeg kunne hinder ham. Jeg fryktet at det kunne bli mer slossing og tok tak i "Bingo" og dro han unna. Jeg antar at det var ca. 20 vitner tilstede, men ingen av diss ble avhørt.

Jeg ble siktet for delaktighet i begge overfallene, og har forklart meg for politiet. Men min forklaring i det første overfallet, der jeg grep inn mot "Bingo", finnes ikke lenger i sakspapirene. Men en person som ble avhørt forteller at en voksen mann grep inn mot "Bingo" og dro han unna. Han som altså er meg!  Et annen vitne, en taxisjåfør som kjente gutten som ble overfalt, forklarer at han så jeg sparket denne i ansiktet. 

Påtalemyndigheten rokkering bevisene: Taxisjåføren flyttes til "Bingos" overfall 20 minutter senere, og påtalemyndigheten frafaller siktelsen i første sak. Og før saken kommer til behandling i byretten tar "Bingo" dom i forhørsretten og tar hyre og seiler i utenriks fart når straffesaken mot meg behandles i byretten. Kveleren forklarer der at han er karatekampsportutøver, og at ikke var kvelertak atn tok på "Bingo", men et grep om halsen forfra for å trykke med tommlene på to nervesentre på halsen. Meningen med et slik grep er å drepe! Det er ingen vitner til kvelteket, men i "Bingo"s politiforklaring sier han at han ble tatt kvelertak på. Kvelerens kamerater forklarte at de ikke så hva Karateutåveren gjorde, fordi de var så opptatt med gutten "Bingo" hadde slått ned og sparket i ansiket. Taxisjåføren varr eneste vitne til at jeg har sparket til karateutøveren i ansiktet. Jeg ble dømt skyldig i delaktighet i overfall og dømt til 6 måneder betinget fengsel av Sandfjord byrett. Min advokat rådet meg til ikke å anke til lagmannsretten for der ville jeg få strengere straff. Jeg anket av den grunn ikke saken. Men den betingede straffen sonet et år senere da jeg selv fikk skylden for et planlagt overfall på meg av en tyvaktig bokser fra Sandefjord bokseklubb og en kjenning av politiet.

I 1998? fikk jeg avført taxisjåføeren i Sandefjord forhørsrett. Han forklarte at han kjente gutten i den første saken både ved navn og adresse. Han hadde ofte kjørt denne til byen og hjem igjen. Saken kom derfor til ny behandling i Sandfjord byrett der jeg tapte på nytt. Jeg ble frikjent for å ha sparket karateutøveren i ansiktet og for slaget i ansiktet av dommeren, men de medommerene mente jeg ikke skulle slått til karateutøveren, men snakket med noen av vitnene og skilt de to på en human måte. For eksempel med to mann bak og to foran. Vitnene sto der, men ingen hjelpe meg? Jeg var overbevist om at "Bingo" ville blitt drept.

Når Gjenopptakelsenkommisjonen er fedig med alle NAV-sakene skal de se på mine  saker. Jeg krever at sakene skal behandles i en annen byrett. Jeg vil også nevne at ingen av dommene i Sandfjord byrett, også den siste tross anker til lagmannsretten og Høyesterett ikke førte fram, fordi det skulle spares penger. Sandefjord byrett kaller dtte forenklet saksgang og er en del av pengesparingen i krigsoppgjøret etter 2. verdenskrig.

Vennlig hilsen Jan Clementz. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...