Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Generell tråd om bergvarme


Anbefalte innlegg

Hei!

I denne tråden ønsker jeg å samle alle som er interessert i bergvarmepumper. Her kan folk stille spørsmål samtidig kan folk som har anlegg fra før dele erfaringer og løsninger som fungerer/ikke fungerer. 

Selv skal jeg ta over småbruk til sommeren og når oppussingen av våningshus starter blir det nok lagt ned rør i alle gulv for å forberede til vannbåren varme. Huset vi skal ta over er nok i grenseland lite til om det lønner seg med en bergvarmeinstallasjon med tanke på boring og alt utstyr, men siden jeg har en stilling i en av Norges ledende totallentreprenører som en slags servicetekniker på alle tekniske fag elektro/automasjon/ventilasjon/kjøling/vannbårne varmesystemer regner jeg med å komme greit ut av det. Det eneste jeg ikke får gjort selv er fysisk rørarbeid i teknisk rom. Elektro, igangkjøring, innregulering samt prosjektering har jeg tenkt å gjøre selv. 

Jeg tenker at hvis det skal være i nærheten av lønnsomt må mest mulig av energibehovet flyttes over til varmepumpen for å utnytte denne mest mulig, så VVB er et minimum. Har dere buffertank på varmebærerkursen? Jeg tenker å kjøre utekompensert turtemp som skal sørge for god lunk på bade- og vaskeromsgulv hele året. For alle andre gulv vil jeg shunte temperaturen ned med egen utekompenseringskurve. Dette for ikke å kjøre for høy temp på tregulv.

Så min første oppfordring er at dere som har anlegg kan dele erfaringer med deres anlegg. Gjerne i form av:

-Systembilde med komponenter

-Dimensjoneringer og effektbehov

-reguleringsutstyr i rom/soner (aktuatorer og romregulatorer)

-utstyr tilkoblet (solfangere, vedovner med vannkappe, VVB, uttak for kjøling på kuldeside osv)

-Erfaringer med merker (NIBE, BOSCH, Thermia osv)

-Oppkobling mot smarthus (API, Modbus)

-Boring (dybde, dybde ned til fjell)

-Lønnsomhet (ROT)?

Kjør på med synspunkter og diskusjon.'

Bilder av teknisk rom og installasjoner er et stort pluss og gjør tråden ekstra bra.

Endret av rioi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...