Gå til innhold

å overføre penger til venn i annet land


Gjest b0d9f...40f

Anbefalte innlegg

Gjest b0d9f...40f
Gjest bc4fa...9eb skrev (40 minutter siden):

Med et VISAkort eller Mastercard debitkort knyttet til norsk bankkonto tilgjengelig ville jeg her valgt RIA og sendt 50 GBP,, Prisen for deg vil da ved betaling NÅ være temmelig nøyaktig 621 kr dersom din bank har valutapåslag som min (1,75 %) og bruker standard kortkurs, ingen egendefiner (som helst de store forretningsbankene bruker). Mottakeren ville få 4701 rubler (=ca 542 kroner ihht euorpiske sentralbank) fratrukket det banken hans ville ta i gebyr for mottak av pengene (helt umulig å si noe om, særlig i sone “gamle Sovjetunionen” kan gebyret her være fra en femkrone til 25-30 ganger mer, mottakers bank avgjør).

4701rubler sendt som vanlig Swift ville til sammenligning kostet meg minimum 869,21 kr sendt som ordinær SWIFT med IBAN og BIC, gjennom min bank+ samme som forrige hva gjelder gebyr i mottakers bank. I tillegg ville pengene tatt både en og to dager lengre å få frem. (Sender man med RIA til en privat mottake mandag-fredag kl10-16 norsk tid vil pengene til et land innen “gamle Sovetuninen” med mer oppgående banker typisk være fremme innen 12 banktimer (mandag-fredag kl 9-16) + tiden banken bruker fra mottak til konto krediteres, noe som kan være alt fra et par timer til en uke, avhenging av bank. Sender man med SWIFT må man regne med at 12 timer vokser til minst 30banktimer.) 

Sending via RIA ordnes på https://www.riamoneytransfer.com/gb/en/price-calculator (bare debetkort fra VISA og Mstercard knytett tl en norsk bankkonto går gjennom uten å bruke en uke på veien til RIAs clearingsenral for kort, å bruke “cash pickup”for mottaker er en risikobombe av de større til Russland hvor man på ingen måte er dekkeat norsk finansavtalelov ved mulig tapte penger). Pass på nå du logger inn at du har UK-flagg og ikke USA-flagg oppe til høyre, ellers tar overføringen lengre tid + koster mer.  

Om du ikke skulle vite det fra før: 1) RIA er verdens tredje største pengeoverføringssystem cash-cash via bankkort/bankkonto 2) RIA har også noen agenter som tar mot betaling via kort/sedler over disk her i Norge. Typisk er dette store og veldrevne innvandrerbutikker med en del års historikk. Tjenesteprisene hos agentene er annerldes enn via korbetaling på linken, men ikke nødvendigvis høyere for små beløp. 

Anonymous poster hash: bc4fa...9eb

men paypal til Russland vil kanskje bli annerledes? siden det går fra paypal konto til paypal konto? og dermed vil personen som mottar overføre beløpet som kanskje er blitt valutavekslet kunne gå direkte til personens vanlige brukskonto uten ekstra gebyr. Har jeg forstått det riktig?

Anonymous poster hash: b0d9f...40f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bc4fa...9eb

Kjenner ikke Paypals betalingssysmen særlig godt hva gjelder privat mottaker (enn si privatperson i Russland), men generelt. INGEN beløp krediteres en mottakerkonto i babj i det gamle Sovjetunionen uten et større eller mindre gebyr - ikke i RUB og langt mindre i noen annen valuta. Skulle noe annet skje se på det som rent arbeidsuhell. Selv EGNE penger mottas sjelden som innskudd i banker her uten en omgang gebyrtrekk, altså fra et par kroner pr transaksjon til flere titalls  ganger den summen (etter bank og beløp, i noen land/områder formodentlig også nivået på bestikkelse/smøring av personene i den lokale fillial og/eller "hvem kjenner du som jeg kanha nytte av" her.) 

Anonymous poster hash: bc4fa...9eb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...