Gå til innhold

Ekstern harddisk


Anbefalte innlegg

Postet dette spm opprinnelig under arkivering men ble anbefalt å legge det her.

 

Jeg lurer på om noen har erfaringer med bruk av ekstern harddisk (USB 2.0)tilkoblet bærbar PC.

 

En USB 2 overføring har en fart på 480 Mbit/s, mens filmstrømmen (DV) er på 25 Mbit/s. Så akkurat det skal jo holde, men det er jo så mye annet rart med disse datamaskinene

 

Det er veldig dyrt for en passe stor harddisk på en bærbar PC, så dette vil jo være veldig kostnadseffektivt.

 

Et lite (ev. stort) tilleggs-spørsmål: Hvor mye har egentlig skjermkortet å si når man redigerer? Hvor bra må det være? Hva hvis en skal bruke After Effects?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt Maxtor sin USB2.0/Firewire disk på 200 gb et halvt års tid. Planen var opprinnelig å bruke den via F/W, men det gikk ikke samtidig som kamera var tilkoblet. Derfor ble USB2.0 løsningen, og det har fungert knirkefritt.

 

Helt til disken krasjet nå i jula, og jeg mistet 100gb med data, inkludert litt regnskap og noen tusen bilder og råfilm... Dobbelbackup er feigt osv..

 

Fikk ny disk på garanti, og kjøpte i samme slengen en DVDbrenner til min Znote4100, så nå skal viktige filer og filmer ut på DVD!!!

 

Lykke til!

MvhA

Lenke til kommentar
Et lite (ev. stort) tilleggs-spørsmål: Hvor mye har egentlig skjermkortet å si når man redigerer? Hvor bra må det være? Hva hvis en skal bruke After Effects?

Redigering (og også After Effects) krever nok mer av prosessor og minne enn skjermkort. Jeg har et gammelt og dårlig skjermkort på pc'n min (GeForce AGP 4X, 32 MB DDRAM), og både redigering og AE funker OK.

Lenke til kommentar
En USB 2 overføring har en fart på 480 Mbit/s, mens filmstrømmen (DV) er på 25 Mbit/s. Så akkurat det skal jo holde, men det er jo så mye annet rart med disse datamaskinene

 

Glem USB. Dette går ikke bare på rå hastighet men hvor JEVN overføringshastigheten er. Kjører selv et Ratoc CBFW3 PCMCIA-kort med 2 F/W-porter på min bærbare (Compaq Evo N800c). Kamera og Firewire-disk samtidig går så det griner.....

 

\\jodajoda\\

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...