Gå til innhold

Eldre menn risikerer å få mindre pene barn i følge studie.


Anbefalte innlegg

https://www.researchgate.net/publication/260757343_Advanced_paternal_age_is_associated_with_lower_facial_attractiveness

Det er imidlertid etter min mening noen svakheter her. For det første består studien etter det jeg kan skjønne av at et utvalg på 12 personer har sett på bilder fra skolekataloger av avgangsklasser(?) fra 50-tallet. Studien hevder at det er en klar sammenheng mellom alderen på far og de minst attraktive ut fra disse bildene. Over 10.000 mennesker fra begge kjønn har blitt gransket, det er riktig nok testdata av en viss størrelse, men etter det jeg kan skjønne av studien, så har man ikke byttet ut de opprinnelige 12 menneskene i vurderingsprosessen, slik at kun 12 mennesker har vurdert bildene. Jeg forstår det også slik at kun ett bilde av hver person er studert, det er i så fall en klar svakhet i metodikk, men det er mulig jeg her har misforstått.

Studien hevder at den har justert for mors alder, men den hevder også at man ikke vet attraktivitetsnivået til verken far eller mor til personene på bildene. Dette er jo et problem, for man vet jo at barn arver egenskaper og utseende nettopp fra foreldre og familiemedlemmer. Hvordan klarer man da å skille ut testdataene og gjøre denne usikkerheten irrelevant? Jeg tar forbehold om at jeg muligens har gått glipp av noe her, studiebeskrivelsen ble litt vel teknisk avansert for meg, jeg er ikke mer enn intermediate i engelsk og er ikke så vant med å lese studier.

Hva får dere ut av studien? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...