Gå til innhold

HK med dual socket. Fordeler?


SiggyT

Anbefalte innlegg

Noen som kan gi meg en grei forklaring på hva som er fordelen med et hovekort med dual socket (eks. 2 x socket 370) ? Vil eksempelvis en PC med 2 x PIII-600 MHz være like rask som en med 1 x 1200 MHz prosessor? Ble dual HK introdusert før 1 GHz CPU'en kom for å "simulere" en CPU som sprengte 1 GHz grensen?

Vil en 2 x 733 MHz PIII være like rask som en XP 1800+? Selfølgelig vil det være andre faktorer som spiller inn som f.eks. størrelse og type RAM osv. , men hvis vi ser bort fra dette og tenker litt spesifikt CPU hastighet....

Grunnen til at jeg spør er at jeg har et dual socket 370 HK på hånden samt en PIII-733 liggende. Vurderer disse opp mot en AMD XP 1800-2200 i stedet.

Endret av SiggyT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke dobbelt ytelse, men omtrent 1,5 av en enkelt CPU. Til spilling og vanlig bruk, vil ikke merke så mye at du har 2xCPU, siden de fleste spill og vanlige programmer kun kan bruke 1 CPU. Til andre litt mer krevende ting, som f.eks applikasjonsserver, database, 3d-rendering, videoredigering osv, vil du merke stor forskjell.

 

Men nå er XP1800 omtrent det samme som Intel 1.4 eller 1.5 Ghz om jeg ikke tar helt feil. Så jeg ville heller gått for AMD med mindre du har sære behov, sånn som meg. Dessuten tror jeg du skal lete lenge for å finne en PIII 733 nå for tiden...

 

Men fordelen med 2xCPU til vanlig bruk er jo og at det er uhyre sjelden at maskinen henger fordi den jobber mye, bare det i seg selv er god nok grunn for meg da....

Lenke til kommentar
Vil eksempelvis en PC med 2 x PIII-600 MHz være like rask som en med 1 x 1200 MHz prosessor? 

 

Vil en 2 x 733 MHz PIII være like rask som en XP 1800+?

Nei

 

Én prosessor med høyere klokkefrekvens, spesielt så stor forskjell som det er her, vil være en del raskere.

 

Vil anbefale å søke litt rundt på nettet. Finnes massevis av informasjon og tester. Blir for mye å skriver her.

 

http://www.webmasterworld.com/forum10/4102.htm

 

http://hardwareanalysis.com/content/article/1511.4/

Endret av peach
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...