Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NAV og feil lovanvendelse, høyesterettsdom i dag. Viktig


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

https://www.nrk.no/norge/na-kommer-avgjorelse-i-gjenapnet-trygdebedrageri-sak-1.15561455
 

Nå kommer avgjørelse i gjenåpnet trygdebedrageri-sak | NRK

En mann fikk 75 dagers fengsel for å ha mottatt penger mens han var i Italia. Nå får han behandlet saken på nytt i Høyesterett. Saken er viktig for lignende saker bakover og fremover i tid. Dette er det krutt i! :wow:

Finn fram popkorn og smash.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men dette var å forvente. Den største skandalen er systemfeilen. Altså at denne feilen har rammet mange andre. I tillegg er det et tankekors at verken NAV, Trygderetten, domstolene, aktor, forsvarer eller Høyesterett så det EØS-rettslige aspektet. Universitetene bør ta dette innover seg og tilby mer enn kun 5 studiepoeng i obligatorisk EØS-rett. Dette EØS problemet kommer også til uttrykk i de sakene der over 2000 EØS-borgere har blitt bortvist i strid med EØS-retten. Enten er de juristene som jobber i Justisdepartementet inkompentente på EØS-rett, eller så har de fått beskjed om å bevisst omgå EØS-retten. 

Med tanke på NAV-saken virker det mer interessante spørsmålet for en del jurister å være at tjenestereglene har vært til hinder for å legge restriksjoner på eksportering av sykdomsbaserte trygdeytelser. Selv synes jeg ikke dette spørsmålet er særlig interessant. I pilotsaken i Høyesterett burde alle jurister ha sett den EØS-rettslige dimensjonen, nettopp på grunn av tjenestereglene.

Det skal ikke mye til for å forsvare restriksjoner på eksport av sykdomsbaserte trygdeytelser opp mot tjenestereglene, men Norges restriksjoner kunne ikke forsvares. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bra. pedr0a.

Digresjon: lederen for juristenes forening påsto at feilen skjedde fordi timesatsene til juristene (forsvarerne) i disse sakene har vært og er for lave. Troverdigheten på det er lav, særlig fordi de akkurat da hadde framlagt en klage for å få hevet satsene. De nevnte ikke trygdesvindelsaker før de fikk vite at det trolig var begått store feil i denne saken. Min kommentar er at det er mange utrolige ad hoc påstander man skal høre på Dagsnytt 18 før bilradioen kortslutter.

 

Lenke til kommentar

Det var ikke måte på hvor mange forskjellige personer som mente at feilen skyldtes ditt og datt. Alle ville prøve å bruke situasjonen til å ta et større kakestykke til seg selv.

Feilen kan etter mitt syn spores tilbake til universitetene. Undervisningen i EØS-rett (evt etterutdanningen) er for dårlig. Dette henger nok også sammen med at alle professorene kniver om å ha "sitt" fag på pensum. 

En annen EØS-sak er tannlegestudenten som søkte autorisasjon etter å ha studert i Danmark. Den viser også manglende EØS-rettslig kunnskaper hos forvaltningen. Tannlegestudenten skulle aldri trengt å gå til sak. Husker jeg rett, tapte til og med studenten i tingretten (!) 

Det er derfor jeg mener det er de EØS-rettslige kunnskapene det skotter på. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...