Gå til innhold

Ekstern harddisk


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har erfaringer med bruk av ekstern harddisk (USB 2.0)tilkoblet bærbar PC. Er den rask nok.

 

Det er veldig dyrt for en passe stor harddisk på en bærbar PC, så dette vil jo være veldig kostnadseffektivt.

 

Et lite tilleggs-spørsmål: Hvor mye har egentlig skjermkortet å si når man redigerer? Hvor bra må det være?

 

Skal redigere med Premier PRO.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firewire 400 har lenge vært brukt på disker til videoredigering, og USB 2

er 80 mb/s raskere..

 

Firewire 800 er det raskeste nå (om man ikkje tar med SCSI da),

ville ha vurdert det. LaCie har disker som støtter både FireWire 800 og USB 2.

Har en slik selv og den er glimrende.

 

Når det gjelder skjerm på bærbar variere dette veldig, det spørs hvilken skjerm

du har... Noen er veldig bra, andre er veldig dårlige... Du bør gi noe mere

info her.

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Heia!

 

Firewire holder i massevis til videoredigering. Legg merke til at selv om USB 2.0 på papiret er 80 mbps raskere enn Firewire, så er dette en sannhet med modifikasjoner - i de fleste tester jeg har sett er Firewire ørlittegranne raskere. Uansett: ikke kjøp USB over Firewire dersom du har Firewire på maskinen din, og du finner et bedre tilbud på FW.

 

jeg bruker selv en 160 GB firewire disk når jeg redigerer film på iMac / iBooken min, og det fungerer som bare det.

 

haje

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Har selv bærbar pc, og kjøpte inn en ekstern harddisk. Fant ut som du selv, at intern både ble dyr og liten samholdt med en ekstern. Har svært positiv erfaring med denne, og anbefaler det uten tvil. Vet ikke hvilke maskin du har, - hos meg arbeider den like raskt som den interne.

Benytter USB2.0. Merke er Maxtor. Ulempen med eksterne er at de er veldig følsom, og ødelegges for godt ved f.eks. slag.

 

Mao. mer en rask nok(kan til og med installere programmer på den(som også fungerer helt fint).

 

Skulle jeg kjøpt på ny, ville det blitt etui til ekstern harddisk, og kjøpt selve harddisken separat(slik at denne kan byttes senere med ny, og den gamle kan lagres med f.eks. backup av bilder).

 

V.h.Andre :thumbup:

Endret av Andre25
Lenke til kommentar

ja 2.5" diskene er veldig dyr... kjipt siden disken i min bærbare syng på

site vers... vil jo helst ha system disken internt.

 

Har selv en LaCie 200 gb ekstern firewire800/usb2, veldig fornøyd.

litt tung å dra på, kabinettet er jo bygd som en tanks.

Men til gjenngjeld lager den ikkje lyd og den går heller ikkje varm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...