Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tilbakemelding på løsning for å få lufting+etterisolere kaldloft


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har hatt litt problemer med en del fukt på vårt kaldloft, spesielt i overgangen fra vinter til vår. Nå har vi startet opppussing av den oppvarmede delen av loftsetasjen, og tenkte å få ordnet opp litt. Etter å ha revet litt så begynner jeg å se hvorfor det har vært en del fukt:

  • Det er knapt isolert i taket mot kaldt loft (10cm, men med STORE sprekker i isolasjonen, opptil 10cm glipper hvor det er rett ut mot kaldloftet)
  • Det er lite isolasjon i vegger mot kaldloft (7cm)
  • Ingen dampsperre i vegger, og en eller annen slags gammeldags (og absolutt ikke tett) dampsperre i taket.
  • Forrige eier har tettet mellom himling og utvendig tak med isolasjon (tett noen steder, noe åpning andre steder) => lite lufting.
  • (Pluss noen helt latterlige løsninger som å tette med plast på kald side av isolasjonen i yttervegg - heldigvis begrenset til ett sted - resten av huset har yttervegg av mur)

Det som er planen nå er følgende:

  • Lekte ut med 5cm fra skråtaket og legge vindsperreplater langs taket. Med det får vi en 5cm åpning for lufting langs hele skråtaket.
  • Utbedre isolasjonen i taket -- fjerne gammel og legge ny, tykkere isolasjon (20cm glava)
  • Legge på et ekstra lag isolasjon på kald side i vegger (øke fra 7 til 15cm)
  • Legge dampsperre i hele taket og vegger på varm side

Huset er fra '57 og er bygd hovedsaklig i Ytong/Siporex.

 

Jeg har prøvd å illustrere under her hvordan vi tenker det skal se ut.

 

603626148_Tegningloft.png.6f80e321c1e51618a32bc729804bca22.png

Så er spørsmålene mine:

  • Virker dette som en grei løsning, alt i alt, for å hindre fuktproblemer og bedre isolasjonen? Dette er IKKE et nymotens passivhus - det er murhus med såder isolasjon (som kanskje er åpenbart fra beskrivelsen)
  • Det går også en isolert innervegg som skiller to oppvarmede rom. Hvordan forholder man seg til den med tanke på dampsperre? Er det "OK" å legge dampsperren 10-20cm nedover langs denne for å avslutte dampsperren der? Eller blir det bare problemer?
  • Hva er egentlig beste løsning for gulvet på kaldloftet som grenser mot 1. etg.? Helst ønsker jeg ikke å rive taket i 1. etg. da det er relativt nyopppusset. Kan man f.eks. åpne gulvet på kaldloftet og legge dampsperre mellom bjelkene?

 

Takker så meget for all tilbakemelding før jeg går igang med dette "lille" prosjektet!

Endret av hallgeirl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...