Gå til innhold

Privatist elektriker


Anbefalte innlegg

Hei jeg har bestemt meg for å bli elektriker etter noen år på universitetet og prøvd litt forskjellige utdanninger. men har nå bestemt meg for å ta fagbrev i elektriker. jeg er 23 år og sliter litt med å finne hvilke fag jeg trenger for å gå ut som lærling. har prøvd å søke jobb som hjelpemontør men det var vanskelig å få jobbe som det uten noe erfaring i yrket.  trenger egentlig bare å vite hvilke fag  jeg trenger, er det bare - Elenergisystemer, data og elektronikksystemer og automatiseringsystemer deretter lærling tid?, og hvor vanskelig det er å ta de praktiske eksamene når man ikke får hjelp fra skole eller jobb.

Beklager om dette er feil plass å poste på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halais

Det du trenger for å bli lærling er å ta programfagene som du nevner oppe, altså Data og elektronikksystemer, automatiseringsystemer og elenergisystemer. Disse må man ta på VG1 og vg2 nivå. I tillegg må du ta en praktisk tverrfaglig eksamen på vg1 og vg2 nivå. Etter at du har bestått alle disse 8 eksamene vil du kunne bli lærling til vanlig tid. (2,5år) Tja hvor vanskelig disse tverrfaglige praktiske eksamene er kan enhver bedømme selv. Det er relativt greit å få en "stå" karakter så lenge du klarer å lese ulike koblingsskjemaer. Den praktiske prøven på Vg2 går utover 3 dager så du har ganske god tid til å planlegge osv. 

Jeg gjør det på samme måte som du tenker. Jeg har tverfaglig praktisk eksamen og teori eksamen snart (mai/juni), så bare å stille spørsmål hvis du lurer på andre ting.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Per arne 3214 skrev (På 3.4.2021 den 23.10):

Halais

Det du trenger for å bli lærling er å ta programfagene som du nevner oppe, altså Data og elektronikksystemer, automatiseringsystemer og elenergisystemer. Disse må man ta på VG1 og vg2 nivå. I tillegg må du ta en praktisk tverrfaglig eksamen på vg1 og vg2 nivå. Etter at du har bestått alle disse 8 eksamene vil du kunne bli lærling til vanlig tid. (2,5år) Tja hvor vanskelig disse tverrfaglige praktiske eksamene er kan enhver bedømme selv. Det er relativt greit å få en "stå" karakter så lenge du klarer å lese ulike koblingsskjemaer. Den praktiske prøven på Vg2 går utover 3 dager så du har ganske god tid til å planlegge osv. 

Jeg gjør det på samme måte som du tenker. Jeg har tverfaglig praktisk eksamen og teori eksamen snart (mai/juni), så bare å stille spørsmål hvis du lurer på andre ting.  

Takk for svar.  siden det er så mange eksamener som må å taes så vet du om det er noe man rekker å gjøre på et år. og om du evt har bokliste og fagkode for fagene nevt

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei

Beklager for sent svar, jeg har eksamen i alle fagene fra vg1 og vg2 nå i mai. Jeg har kun lest siden september 2020 så mindre enn et år. Når jeg får svar på alle eksamene mine skal jeg si ifra til deg sånn at du ser om det eventuelt er overkommelig å gjøre det på et år. 

Du spør om fagkode og bokliste. Disse to linkene under vil gi deg svar på det. Verdt å merke seg at siste mulighet for å melde seg på de gamle fagkodene på VG1 er høsten 2021, og våren 2022 for vg2. 

Helt ærlig så mener jeg at dette er noe man kan gjøre på et år, så lenge du får teorien på plass ganske raskt. Ettersom 2 av eksamene er praktiske så er det lurt å være komfortabel med det. (Mange youtube videoer som tar for seg den praktiske delen så fint å sjekke det ut). De praktiske eksamene kommer som regel med den forberedelse på 24 timer og 48 timer. På denne tiden kan du i teorien gjøre alle oppgavene du har fått på forberedelses dagen (lage koblingsskjemaer, regne ut ulike ting) så med en god forberedelses dag så vil jeg si at det vil relativt gå fint. Du har opptil 4 timer på deg i et verksted der du har tid til å prøve og feile så mye du vil de 4 timene.  

Elenergisystemer er noe enklere og mer logisk, ikke vanskelig å gjennomføre

Automasjonsdelen er noe mer avansert, men så lenge du lærer fort åssen man leser av ulike styring skjemaer så går det greit

data og elektronikksystemer synes jeg desidert er det vanskeligste, grunnet mye irrelevant tull man lærer teoretisk i dette faget.

Jeg anbefaler deg å løse tidligere eksamensoppgaver sånn at du vet hva du kommer til på de skriftlige eksamene, (disse kan du ta med på selve eksamensdagen, i tillegg til andre hjelpemidler). Tidligere eksamensoppgaver finner du her ( https://www.vigoiks.no/eksamen/til-deg-som-skal-ta-eksamen/tidligere-gitte-eksamensoppgaver ). 

 

Link for fagkoder og bokliste  

https://www.nki.no/studievelger/elektrofag-vg1-programfag

https://www.nki.no/studievelger/elenergi-vg2-programfag

Ble kanskje et rotete innlegg, men gjerne spør andre spørsmål også skal jeg prøve å starte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...