Gå til innhold

Er det noen vits i å oppgradere prosessor?

cnav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har kjører Intel 845 hovedkort med 1.5GHz PC400 CPU. Vurderer å oppgradere til 2.6 GHz PC400, slik at jeg makser hovedkortets kapasitet før denne prosessoren forsvinner helt fra nettbutikkene. Ikke aktuelt med ny PC nå.

Det jeg lurer på er om jeg vil få noe særlig bedre ytelse, ettersom jeg kun har 100 Mhz FSB og SDRAM (1 GB)? Eller er det like greit å la være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på hva du bruker maskina til da. Hvis du spiller mye eller konverterer mye video, eller driver med ellers tunge store program så vil du merke stor forskjell

Skrevet (endret)

Da gjør jeg det. Så kanskje jeg klarer å vente en stund til med å kjøpe helt ny pc. :)

Endret av cnav
Skrevet
Da gjør jeg det. Så kanskje jeg klarer å vente en stund til med å kjøpe helt ny pc. :)

klokt tror jeg ja.. oppgrader heller med HK, CPU og RAM mot sommeren heller.. det er mer økonomisk riktig.

Skrevet

Ja, vent isteden. Minnet ditt vil usansett være flaskehals. Og, for å si det slik, hvis det ikke er flaskehals, så trenger du sannsynligvi ikke oppgradere heller. Hvis du for eksempel skal bruke den til spill, så vent. :thumbup:

Skrevet

Jeg er ikke helt enig i logikken deres.

For kr 1482 (+ porto) så får man byttet ut 1.5GHz mot en 2.6GHz. Det blir en vesenlig økning i ytelse. Det betyr selvsagt noe om CPUen bruker 400MHz FSB kontra de nyeste med 800MHz FSB. Men så ille er det ikke.

1482 kr er billig for å holde liv i PCen oppimot et år til. Tenk deg at du avskriver PCen i løpet av tre år, Da har du en billig PC i et år til (e.g. nypris 10000 kr /3 = 3333 kr pr år).

Tenk også på det tidspunktet du skal selge maskinen på QXL eller noe. Hva tror du fenger mest:

- Intel 1.5GHz, XXX MB RAM, etc.

- Intel 2.6GHz, XXX MB RAM, etc.

1.5GHz brikken kan du få solgt på bruktmarkedet for noen hundrelapper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...