Gå til innhold

Hjelp til ny bærbar alt-mulig-PC - hva er minstekrav


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å navigere meg rundt i jungelen over bærbare PC-er over lenger tid uten å bli klok på alt av tekniske ting og hva som er minstekrav. Min MacBook Pro fra tidlig 2011 holder ikke ut til så mye oppgaver lenger. Jeg ønsker en bærbar PC til å spille på. Hovedsakelig The Sims 4 med alle tilleggspakker, får nemlig ikke brukt alle tilleggspakker som er kommet ut nå da Macen ikke støtter metal. Andre ting jeg vil bruke laptopen til er vanlig nettsurfing (Altinn, Youtube, Twitch osv), må også kunne bruke Word og Excel, og jeg ønsker å kunne bruke den til bilde- og videoredigering. Redigering er ikke fullt så viktig da jeg kan låne iMac til den type bruk. 

Jeg er ingen pro gamer, men jeg ønsker å kunne ha høy innstilling på The Sims 4. PC-en må også kunne kjøre andre spill, jeg må bare dykke ned i spillverden igjen og finne ut hva jeg liker. Har spilt CoD og Fifa Mobile på iPaden, så jeg tenker spill som CS:GO og type World of Warcraft og sportspill er det som vil interessere meg. Hva er det som er minstekrav på hva jeg bør se etter? Jeg tenker GPU som 1660Ti eller RTX2060, eller bør jeg velge RTX3060 selv om det er meget overkill på The Sims 4? Bør jeg gå for 144hz eller vil det holde med 120hz? Jeg søkte på nettet og så at FPS på The Sims blir veldig høye, vil det stille seg inn automatisk på hva skjermen klarer eller vil det lagge og bli screen tearing?

Jeg ønsker en bærbar PC som er relativt stille og som ikke blir for varm og som holder relativt godt på batteriet. Det kan nevnes at jeg tenker å få hjelp til å bygge en stasjonær PC om 2-3 år. Så en ekstern skjerm og tastatur er noe som jeg kan kjøpe utenom før den stasjonære kommer i hus. Men hvordan vil det bli med en skjerm på f.eks 165hz eller 240hz når laptopen har mindre hz? 

Vil disse to funke fint til mitt bruk? Syns den fra Lenovo har finest design og oppsett rundt portene, men jeg blir i tvil da den kun har 250 Nits og har 120hz skjerm, og jeg tror heller ikke den støtter G-Sync eller FreeSync. Men etter det jeg har forstått er det V-sync i Lenovo Vantage. Acer er jeg usikker på da jeg har hatt en bærbar Acer for cirka 14-16 år siden og det var bare trøbbel med den. Har sett på bærbare som er 15,6'' da jeg føler 17'' blir lite portabel om jeg skal ha den med meg på fly og diverse andre steder.

https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc-laptop/263289/lenovo-legion-5-15-6-barbar-gaming-pc-r51610001660ti15-120

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc/baerbar-pc/acer-predator-helios-nhq7zed00m-156-baerbar-pc/p-1130208/

 

Kanskje du kan tipse om noen andre bra bærbare? Budsjett er på 10.000-14.000

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Veldig bra at du har tenkt over hva du vil bruke pc'en til - det er et viktig steg i å finne riktig pc :)

 

Sims 4 er såpass gammelt nå, at veldig mange laptoper vil klare å kjøre det med høy oppløsning. Så spørsmålet blir egentlig hva det mest krevende du skal spille er? Nyeste CoD med høy oppløsning og 144 bilder i sekundet? Du kan finne en rimelig pc for den første, men det blir vesentlig dyrere for den andre.

 

Når det gjelder bilder i sekundet / hertz / framerate / FPS, så er ikke det noe du trenger å tenke så mye på. PC'en vil gi så høy framerate den kan, og skulle den kunne gi mer enn det som skjermen er kapabel til å vise frem, er det i de fleste spill innstillinger som kan sørge for at du ikke får screen tearing. Nå skal det sies at tearing er nok irriterende for mange, men det er litt noe man ser hvis man ser etter det; mange legger ikke merke til det ved høyere framerates. Hvis du typisk spiller Sims 4 og spill hvor det ikke er veldig raske bevegelser, ville jeg ikke lagt spesielt stor vekt på dette.

 

 Mange gaming-laptoper vil kunne potensielt vise 120 eller 144 bilder i sekundet, men denne gevinsten  får du egentlig bare i spill der ting går raskt unna, slik som CoD, og blir kanskje ikke så viktig i et spill som Sims 4.

 

Når det gjelder framerate-forskjeller mellom en laptop og ekstern skjerm, er dette som regel veldig rett frem, og ikke noe som er problematisk om de skulle ha ulike framerates. Skjermen forteller pc'en hva den vil ha av input, og viser det den kan (f.eks. 240hz på ekstern og 60hz på laptop).

 

V-sync er en "løsning" på screen tearing, så hvor viktig dette er for deg kommer an på hvor "sensitiv" du er for tearing (hvis du er usikker, kan du se på eksempler på youtube el.) Igjen - min erfaring er at det er mest de som spiller mye raske spill som reagerer på tearing.

 

Og så litt dårlige nyheter - du skriver at du ønsker helst en stille, kald laptop med god batteritid. Dette er ofte tre ting som gaming-laptops er dårlige på. Det er forskjeller, men som regel er de dårlige eller rett og slett elendige på disse tre tingene. Det kan derfor hende at du må ta en avveiing av hva du synes er aller viktigst - gamingmuligheter eller støy/kjøling/batteritid. Hvis du tenker at Sims 4 (men ikke noe særlig mer krevende spill enn det) og støy/kjøling/batteritid er et godt kompromiss, så tror jeg du kan finne mange gode muligheter.

Endret av pkg_inc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...