Gå til innhold

Erfaring med bilhøyttalere????


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nylig kjøpte meg en BMW E61 530D og jeg er vært en lyd entusiast siden jeg har vært liten. Går nå fra hushøyttalere til bilhøyttalere og her har jeg lite peiling og lite erfaring. Kan ingenting om kvalitets merker og hva som er regnet bedre kvalitet enn andre. derfor trenge jeg folk sineerfaringer med bilanlegg hva dere anbefaler og hva dere ikke anbefaler.

 

- Vil gjerne vite hva merke som er regnet "fin lyd"

- Vil gjerne vite hva merke og modeller som "skriker" mest av alt!

- Hva tenker folk om ferdig laget "raggarplank" med elementer fra butikk?

- Vil også vite hva erfaring folk har med subber. hvilken subber er bedre enn andre? og hvilke merke vil dere anbefale i sub?

- Vil vite hva folk anbefaler i forsterkere, vet at mange forsterker brands sier de har en viss watt, men egt har en output på mindre watt enn det de viser i specs. Feks Focal viser kanskje 400w, men utgir 550w <-- (dette er det jeg vil ha). Ja, har erfaring med Focal forsterker og sub, men bare det.

- hva vil folk anbefale i sub brands?

- hva vil folk anbefale i 2x12"/15"/2x15"

- er det noen som har E60/61 som har oppgradert anlegget sitt fra originalt?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei ! :)

Det er MANGE faktorer som spiller inn når det gjelder bilstereo..

Hva ønsker du oppnå ? At det skal være greit og lytte på\spille pent...Eller spille øredøvende høyt ?

Budsjett ?

Det som er med bilstereo, er at en STOR del av å få et bra resultat er:

1: Montering/byggingen er gjort skikkelig,sikkert og pent.
2: Justering/Instillinger av lyden(Noen ganger plassering av høyttalere også) om man vil det skal låte sånn nogenlunde greit.

Et anlegg fra Biltema/Jula kan faktisk låte bedre enn et anlegg til 20 000,- fra et kvalitetsmerke om alt er bygd og justert feil.
Og husk strøm.. Dyre subber og forsterkere er bortkastet om man ikke har skikkelige kabler og evnt friskt batteri(er).

Jeg vil anbefale deg, siden du er såppas uerfaren, dra til en bilstereobutikk og oppgi hvor mye penger du vil bruke, og hvilken bil du har osv..  Vil også anbefale deg få hjelp av noen som har koblet litt bilstereo fra før, da det er veldig enkelt gjøre feil\Ødelegge ting.

Kunne utdypet innlegget MYE mer, ble bare et kjapt utkast. skrev i full fart før leggetid.

Lykke til :)



 

Endret av -Mort3n
Lenke til kommentar

Husk å ikke gå i en felle mange går i. En subwoofer er ikke en woofer. Skal du ha skikkelig fin lyd så må du ha begge deler. Som regel betyr det at man i tillegg til sub må ha store (f.eks. 8" eller 6,5") mellomtoner/mellombasser med passende kraftig forsterker.

Mange hiver bare i en eller flere digre subwoofere og et kraftverk av en sub-forsterker og kjører de resterende puslehøyttalerne på spillerens interne forsterkere. Det blir stort sett bare rumling og buldring når en skal spille litt høyt.

Og husk god strømforsyning! Det er alfa&omega!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...