Gå til innhold

Psykolog studie i utlandet??


Nystudent

Anbefalte innlegg

 

Hei! Jeg har veldig lyst til å utdanne meg som psykolog, men har et snitt på 4,2 som ikke når opp til profesjonsstudiet i Norge som ligger på 5,7.(førstegangs snittet)

Samtidig ønsker jeg å ta bachelor først for å da se om psykologi faktisk er noe jeg kommer til å interessere meg i.

Har hørt at man kan ta master i Danmark, Polen og England som tilsvarer en profesjonstudie med autorisasjon til å jobbe som pyskolog i Norge, er dette sant? Isåfall kjenner du noen som har gjort det? Ønsker gjerne å gjøre litt research selv, men klarer ikke å finne universitetene som tilbyr dette........

En annen ting jeg også lurer på er om det går ann å ta profesjonsstudiet i utlandet (med lavere opptakskriterier) og likevel få autorisasjon til å jobbe som psykolog i Norge? 

^^^ For om det går ann så vurdere jeg å begynne på bacheloren i Norge og prøve ut 1 år, for å se om det interesserer meg. Deretter hoppe rett til profesjon studie i utlandet. Uten å fullføre bacheloren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det har vært mye trøbbel med autorisasjon av psykologer i Norge fra utenlandsstudier, psykolog er heller ikke en del av EUs yrkesdirektiv (i motsetning til leger feks). Jeg ville gjort min research grundig før jeg evt starta på et sånt løp. 
https://khrono.no/psykologistudentene-i-ungarn-gir-ikke-opp-kampen-for-a-fa-utdanningen-godkjent-i-norge-na-er-de-klare-for-a-ta-saken-helt-til-hoyesterett/429404

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Du kan ikke forvente å få autorisasjon i Norge etter å ha studert psykologi i utlandet. Unntaket (pga. nordisk samarbeid) er hvis du tar en bachelor i psykologi ved Høgskolen i Innlandet, får gode karakterer (bør ha minst B i snitt) og når du har fullført bacheloren søker deg inn på kandidatutdanningen i Danmark. Tror også man må skrive et motivasjonsbrev, men er ikke sikker ettersom jeg studerer profesjon i Norge.

Du kan lese litt her https://www.inn.no/student/studentbloggen/blogginnlegg/droemmen-om-danmark 

Når man er ferdig i Danmark må man jobbe under veiledet praksis i to år i Norge. Deretter kan man søke om norsk autorisasjon. Utdanningen tar derfor totalt syv år, så ett år lenger enn om man hadde studert i Norge. Men det er altså ikke mulig å "hoppe" rett til et profesjonsstudium i utlandet uten å fullføre en bachelor. 

Lenke til kommentar
olsenpia skrev (På 27.2.2021 den 13.06):

Du kan ikke forvente å få autorisasjon i Norge etter å ha studert psykologi i utlandet. Unntaket (pga. nordisk samarbeid) er hvis du tar en bachelor i psykologi ved Høgskolen i Innlandet, får gode karakterer (bør ha minst B i snitt) og når du har fullført bacheloren søker deg inn på kandidatutdanningen i Danmark. Tror også man må skrive et motivasjonsbrev, men er ikke sikker ettersom jeg studerer profesjon i Norge.

Du kan lese litt her https://www.inn.no/student/studentbloggen/blogginnlegg/droemmen-om-danmark 

Når man er ferdig i Danmark må man jobbe under veiledet praksis i to år i Norge. Deretter kan man søke om norsk autorisasjon. Utdanningen tar derfor totalt syv år, så ett år lenger enn om man hadde studert i Norge. Men det er altså ikke mulig å "hoppe" rett til et profesjonsstudium i utlandet uten å fullføre en bachelor. 

Det er helt merkelig at dette ikke faller innunder EUs yrkeskvalifikasjonsdirektiv, men i en del land er jo en definisjon av psykolog noe litt annet enn i Norge feks. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...