Nicklas Skrevet 5. januar 2004 Skrevet 5. januar 2004 (endret) Hei Jeg bare lurte på om noen kunne forklare meg hvordan det er mulig å ha 2 skjermer på 1 pc ? Hvordan kan jeg få til det, og hvordan fungerer det ? Håper på svar Endret 5. januar 2004 av Nicklas
White_Tiger Skrevet 5. januar 2004 Skrevet 5. januar 2004 En del nye skjermkort som har to skjermutaganger, vanligvis en VGA og en DVI-D, kobler du til skjerm på disse og går til instillinger forskjerm og "slår på" den andre skjermen, men jeg har sett en plass at det går ann å ha oppgavelinja over to skjermer, men får det ikke til selv. Får se mere på det når jeg får tak i meg et nytt kort, mitt 9700pro døde en mystik død
dansesareven Skrevet 5. januar 2004 Skrevet 5. januar 2004 (endret) Enten må du ha to skjermkort, eller et skjermkort med to utganger for skjerm. Ettersom de fleste hovedkort kun har en AGP -slot (vet faktisk ikke om det finnes hovedkort med to AGP-sloter) er det greiest med et skjermkort med to utganger for skjerm. Det er også mulig å benytte et AGP-skjermkort og et PCI-skjermkort i samme maskin. [EDIT]: Så utrolig mange skrivefeil ... Endret 5. januar 2004 av dansesareven
1234567890qwertyuio Skrevet 5. januar 2004 Skrevet 5. januar 2004 En del nye skjermkort som har to skjermutaganger, vanligvis en VGA og en DVI-D, kobler du til skjerm på disse og går til instillinger forskjerm og "slår på" den andre skjermen, men jeg har sett en plass at det går ann å ha oppgavelinja over to skjermer, men får det ikke til selv. Får se mere på det når jeg får tak i meg et nytt kort, mitt 9700pro døde en mystik død UltraMon
White_Tiger Skrevet 5. januar 2004 Skrevet 5. januar 2004 (endret) En del nye skjermkort som har to skjermutaganger, vanligvis en VGA og en DVI-D, kobler du til skjerm på disse og går til instillinger forskjerm og "slår på" den andre skjermen, men jeg har sett en plass at det går ann å ha oppgavelinja over to skjermer, men får det ikke til selv. Får se mere på det når jeg får tak i meg et nytt kort, mitt 9700pro døde en mystik død UltraMon ? Edit: LOL, er litt trøtt, program for å få oppgavelinja på to skjermer? Edit2: http://www.realtimesoft.com/ultramon/ UltraMon is a utility for multi-monitor systems, designed to increase productivity and unlock the full potential of multiple monitors. efficiently move windows and maximize windows across the desktop manage more applications with the Smart Taskbar control application positioning with UltraMon Shortcuts multi-monitor support for desktop wallpapers and screen savers mirror your main monitor to secondary monitors for a presentation Endret 5. januar 2004 av White_Tiger
AMD-King Skrevet 5. januar 2004 Skrevet 5. januar 2004 (endret) Å ha 2 skjermer er blitt mer og mer enklere. I dag så får man skjelden ett skjermkort uten 2 kontakter. Radeon og FX serien (og matrox som begynte med dette og er best til dette! ikke anbefalt for kraftige spill) f.eks. har 2 skjermkontakter (jeg kan ha bittelitt feil her!) Før var det vanlig å kjøpe ett ekstra PCI skjermkort, men i dag bør ikke dette være nødvendig. I windows kan man oppfatte skjermene på 2 forskjellige måter. Ved bruk av AGP + PCI kort så vil Windows oppdage 2 skjermer der den kan stille oppløsningen på hver av dem og plassering. Dette skjer der man stiller oppløsning og fargedybde. Man kan velge hvor skjermen skal stå i forhold til den andre og for å gjøre noe på den andre skjermen så fører man bare muspeikeren til kanten på skjerm 1 og den vil fortsette til skjerm 2. Den andre metoden skjer med skjermkort som har 2 kontakter på seg. Det er vanlig med DVI og VGA port på slike skjermkort, men man kan kjøpe omformer (visst det ikke følger med!) på DVI utgangen slik at man kan ha 2 VGA skjermer. Uansett, her kan windows oppdage alle skjermene som 1 stort skrivebord. Oppløsningen vil nok være begrenset til den dårligste skjermen. Da kan oppløsningen f.eks være 2560 x 1024. Dette kan bli plagsomt da alt av vindu og slik vil maksimeres over begge skjermene og på midten går jo skillet til den andre skjermen. Slike oppløsninger er vel anbefalt for folk som ikke maksimerer vinduer og/eller jobber med store program som har mindre vinduer i seg (photoshop, Opera ++++). Resten kommer ann på skjermdriveren. De nyeste skjermkortene skal fungere på begge disse måtene jeg har forklart. Selv så anbefaler jeg 2 skjermer på det sterkeste. PS: Fungerer dårligt i spill! Endret 5. januar 2004 av AMD-King
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå